Vrije Universiteit Amsterdam

veb@dienst.nl

Vrije Universiteit en stichting Vierkant voor Wiskunde organiseren zesde wiskunde-zomerkamp: Gezelligheid, lol en ........ wiskunde

Nog steeds leeft onder scholieren het misverstand dat wiskunde droog en taai is en alleen geschikt voor hoogbegaafde ænerdsÆ met een knobbel. De wiskunde-zomerkampen, georganiseerd door de stichting Vierkant voor Wiskunde bewijzen ieder jaar weer het tegendeel. Op een leuke, ontspannen manier maken kinderen kennis met wiskunde. Ze lossen puzzels op, maken bouwwerken en schrijven muziekstukken met behulp van wiskunde. Ook spelen ze strategiespelen en maken ze zogeheten æwiskunstÆ: kunst geïnspireerd door wiskunde. Gemiddeld zijn de kinderen vijf uur per dag met wiskunde bezig. De kampen worden afgesloten met tentoonstellingen waar de deelnemers hun kunstwerken en constructies presenteren aan ouders en publiek. De leeftijd van de jongeren varieert van 10 tot 17 jaar.

De belangstelling voor de zomerkampen is constant hoog en de commentaren van de kinderen liegen er niet om:

"Leuk, interessant en toch heel ontspannend." (meisje, 14 jaar)

"Het was leuker dan verwacht, en de wiskunde was erg interessant." (jongen, 16 jaar)

"Wiskunde is hier heel anders dan op school" (meisje, 14 jaar)

De wiskunde-zomerkampen en de afsluitende tentoonstellingen vinden plaats in jeugdherberg De Poelakker, Van den Hamlaan 8 te Lunteren (tel. 0318 û 482 347). De data waarop de kampen worden gehouden:
* 9-13 augustus voor leerlingen van groep 6-8 van de basisschool;
* 16-20 augustus voor leerlingen van het voortgezet onderwijs.

De afsluitende tentoonstelling vindt telkens plaats op vrijdag van 15:00 tot 15:30.

NOOT VOOR DE REDACTIE

Voor meer informatie kunt u terecht bij de directeur van stichting Vierkant voor Wiskunde, Wim Berkelmans, tel. (020) 444 7776, e-mail < vierkant@cs.vu.nl> of bij Anne Soldaat, dienst Voorlichting en Externe Betrekkingen van de Vrije Universiteit, tel. (020) 444 5661, fax (020) 444 5655 of e-mail .

Stichting Vierkant voor Wiskunde op Internet: www.cs.vu.nl/~vierkant

29-07-1999 / pb 99.49 / AS/