VVD-jongeren: Nederland stemt referendumwet weg

Als het aan VVD-jongerenorganisatie JOVD ligt, dan neemt de VVD morgen het initiatief om de in 2015 ingevoerde referendumwet weer te schrappen. "De opkomstpercentages van het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne vallen vandaag vies tegen. Door massaal weg te blijven spreekt de Nederlandse kiezer zich vandaag vooral uit tegen het referendum. Zelfs als de opkomstdrempel van 30 procent nipt gehaald wordt", stelt JOVD-voorzitter Matthijs van de Burgwal.

"De uitslag wijst uit dat het voor de kiezer vandaag niet alleen ging over het associatieverdrag, maar ook over het referendum als politiek middel. Met deze opkomst heeft de kiezer duidelijk gemaakt dat zij niet op een referendum zit te wachten en vertrouwen heeft in de vertegenwoordigende democratie." aldus Van de Burgwal. "De referendumwet kan daarmee de prullenbak in."

Van de Burgwal: "Het Nederlandse parlement heeft enorme fouten gemaakt bij de invoering van deze referendumwet. Zo hadden verdragen tussen meerdere landen, zoals dit associatieverdrag tussen de EU en Oekraïne, natuurlijk uitgezonderd moeten worden van deze wet. Om over die merkwaardige opkomstdrempel nog maar te zwijgen. Het is nu aan de Tweede Kamer, de VVD voorop, om deze fout recht te zetten en de invoering van deze wet terug te draaien."

"Als kiezers kunnen we invloed uitoefenen via de Kamerverkiezingen. Daarnaast kunnen we onderwerpen agenderen via bijvoorbeeld een burgerinitiatief. Dat is voor de meeste mensen duidelijk voldoende", stelt de JOVD-voorzitter.

Deel: ' VVD-jongeren Nederland stemt referendumwet weg '