Provincie Noord-Holland

- PERSBERICHT -

VVD Noord Holland: debat uiteenvallen OBP

Haarlem, 9 juli 2012

De VVD-fractie van de provincie Noord-Holland vraagt een debat aan over het uiteenvallen van de fractie van de Onafhankelijke Burger Partij (OBP) in de Staten van Noord Holland. Het is met name de beeldvorming die sinds 27 juni 2012 is ontstaan die de VVD verontrust.

De VVD vindt dat het provinciaal bestuur een naam heeft hoog te houden waar het gaat om betrouwbaarheid en geloofwaardigheid. Met het uiteenvallen van de OBP-fractie heeft dat imago een flinke deuk opgelopen. Fractievoorzittter Cees Loggen: 'Inwoners, ondernemers en partijen in het maatschappelijke middenveld hebben er recht op dat hun provincie op een transparante manier wordt bestuurd door partijen die duidelijk opereren. De implosie van de Onafhankelijke Burger Partij heeft ongelofelijk veel commotie veroorzaakt. Begrijpelijk: als je zoveel ruis laat ontstaan over je werkwijze, over de samenstelling van je partij en over waar je voor staat, dan brengt dat de samenleving in verwarring. Een zeer onwenselijke situatie.'

Vertrouwen
Daarnaast vindt de VVD-fractie dat kiezers tijdens de laatste Provinciale Statenverkiezingen hun stemmen en daarmee hun vertrouwen aan de toenmalige partij van OBP-fractievoorzitter Brinkman hebben gegeven. Met dat vertrouwen moet fatsoenlijk worden omgegaan. Een debat is dan ook noodzakelijk om tot de bodem van de gebeurtenissen vanaf 27 juni 2012, toen de Onafhankelijke Burger Partij in de huidige impasse terechtkwam.

Noot voor redacties

Zoekwoorden: