Veilig Verkeer Nederland

Huizen, 3 februari 1999

VVN in actie tegen gevaren verblinding laagstaande zon

De vereniging Veilig Verkeer Nederland (VVN) gaat de komende weken tot half maart a.s. proberen automobilisten te bewegen meer te gaan doen aan het voorkomen van gevaarlijke verkeerssituaties door verblinding en hinderlijke spiegelingen op de (natte) weg door de (laagstaande) zon.

In zulke weer- en verkeerssituaties is het namelijk van belang direct de rijsnelheid te verlagen, voldoende afstand tot de voorganger te houden, een schone en onbeslagen voorruit te hebben, de zonnekleppen in de auto goed te gebruiken en een veilige zonnebril achter het stuur te dragen.

In de afgelopen weken is er weer geregeld melding gemaakt van ernstige verkeersongevallen als gevolg van de laagstaande felle zon. Geschat wordt dat er jaarlijks ruim 1.200 verkeersongevallen aan verblinding door de zon is te wijten. Bij deze ongevallen vallen ieder jaar gemiddeld 9 doden en 240 zwaar- en lichtgewonden.

De nieuwe publiekscampagne voor een veilig en comfortabel zicht in zonverblindende en daardoor gevaarlijke verkeerssituaties voert Veilig Verkeer Nederland in samenwerking met Pearle Opticiens. Omdat een gewone zonnebril vaak niet afdoende helpt tegen een laagstaande felle zon heeft de landelijke opticienketen het nieuwe zonnebrilglas 'Roadview' ontwikkeld. Het resultaat is een contrastrijk zonnebrilglas op sterkte dat onder alle omstandigheden zorgt voor een goed zicht op verkeersborden, verkeerslichten, wegmarkeringen, rernlichten en richtingaanwijzers.

Uit speciaal onderzoek van Meteo Consult te Wageningen is gebleken dat de zon in ons land bij een stand tussen de horizon en 10 graden boven de horizon - tussen de 36 en 69 minuten per dag verblindend is. Dit is over het hele jaar gemiddeld 50 minuten per dag.

Het strategisch marktonderzoekbureau Trendbox te Amsterdam heeft in een representatieve steekproef onder 355 automobilisten vastgesteld dat 86% van hen het autorijden bij een laagstaande zon zeer vervelend vindt. Spiegelingen en schitteringen op het wegdek storen hen iets minder, maar is voor nog altijd twee van de drie weggebruikers vervelend.

Om automobilisten te attenderen op de mogelijkheden die er zijn voor een veilig zicht bij een verblindende en laagstaande zon, zodat voortaan gevaarlijke verkeerssituaties voorkomen kunnen worden, zijn er in samenwerking met Pearle Opticiens tv- en radiospots te zien en te horen, zijn er in de komende weken promotieteams gekleed als wegwerkers op pad en worden er speciale folders uitgedeeld.

Ook is er voor de weggebruikers met medewerking van Halfords een box samengesteld met tips, adviezen, ruitenwisserreinigers en ruitensproeiervloeistof en worden er op zes gevarieerde en kleurrijke VVN-cartooncards verkeersboodschappen verspreid. De 'Veiligzicht-bij-laagstaande-zon'-box is gratis in de filialen van Pearle Opticiens verkrijgbaar bij een 'Roadview'-zonnebril.

VVN

Deel: ' VVN in actie tegen gevaren verblinding laagstaande zon '