Stichting Toezicht Effectenverkeer

Pers- en Nieuwsberichten

Stichting Toezicht Effectenverkeer (STE)
Amsterdam, 7 april 2000

Waarschuwing tegen het aanbieden van effectendiensten zonder vergunning door Zwitserse effectenbemiddelaars
Bij de Stichting Toezicht Effectenverkeer (STE ) zijn feiten bekend dat Lake Advisory House GmbH, statutair gevestigd in Immensee, en First Equity Trust AG, statutair gevestigd te Pratteln, beide in Zwitserland, in Nederland effectenbemiddelingsdiensten aanbieden zonder dat deze instellingen beschikken over de daartoe vereiste vergunning van de STE.
Lake Advisory House GmbH is een Zwitserse onderneming die bemiddelingsdiensten aanbiedt bij het aangaan van forex (valuta)-transacties. Lake Advisory House benadert potentiële beleggers via telefonische colportage. Deze wijze van ongevraagde telefonische benadering is verboden bij wet (Wet toezicht effectenverkeer 1995).
First Equity Trust AG is een Zwitserse onderneming die bemiddelingsdiensten aanbiedt bij de zogenaamde plaatsing van effecten. Ook First Equity AG benadert daartoe potentiële beleggers ongevraagd via telefonische colportage vanuit Spanje en Zwitserland. De STE vraagt het publiek haar te informeren indien men recentelijk benaderd is door Lake Advisory House GmbH of door First Equity Trust AG (telefoonnummer: 020 - 55 35 236 of 55 35 243). Het beleggend publiek wordt geadviseerd niet met deze instellingen in zee te gaan. In de sectie Beleggers, publiceert de STE een lijst met andere instellingen waarvoor het advies geldt daar niet mee te handelen.
Het beleggend publiek die met een instelling in zee wil gaan, wordt aangeraden vóóraf bij de STE te informeren of de desbetreffende instelling is opgenomen in het register dat de STE houdt van de instellingen die in Nederland hun diensten op het effectengebied mogen aanbieden. Het telefoonnummer van de STE is 020 - 55 35 200. Het register kan overigens ook worden geraadpleegd via de STE website.
Nadere informatie:
Anitha Berntsen - telefoon 020 - 55 35 205 06 - 533 24 946