Wageningen Universiteit

01-02-00, nr. 013

885.000 EURO VOOR AGRARISCH ONDERWIJS ROEMENIË EN RUSLAND

Wageningen Universiteit ondersteunt Europese projecten

Economen van Wageningen Universiteit en de Universiteit van Hohenheim (Duitsland) hebben in totaal 885.000 Euro toegewezen gekregen door de Europese Unie, om universiteiten in Rusland en Roemenië te ondersteunen bij het opzetten van nieuwe bedrijfseconomische opleidingen en trainingscentra. Deze opleidingen en centra zijn nodig om de Russische en Roemeense landbouw te moderniseren. Tot nu toe zijn er in die landen te weinig hoogopgeleiden die de agrarische ontwikkeling kunnen ondersteunen.

Trainingscentra in Roemenië
Vijf Roemeense universiteiten en het Roemeense nationale bureau voor landbouw- voorlichting gaan in samenwerking met Wageningen Universiteit en de Universiteit van Hohenheim trainingscentra voor landbouwvoorlichting opzetten. In het kader van dit project worden trainingsprogrammas en onderwijsmateriaal ontwikkeld en krijgen toekomstige docenten aanvullende scholing tijdens een verblijf in Wageningen en Hohenheim. Dit project kreeg 185.000 Euro.

Meer agrarisch-economisch onderwijs
In de jaren negentig werd aan de Moskou Timiryazev Landbouwuniversiteit een BSc-opleiding agrarische economie opgezet. De Europese Unie geeft 200.000 Euro voor het opzetten van BSc-opleidingen agrarische economie aan andere Russische universiteiten. Het doel van het project is om de opleidingen te introduceren bij ten minste vijf toonaangevende landbouwuniversiteiten in Rusland. Zes docenten en vier hoogleraren van elke universiteit krijgen een aanvullende opleiding in Wageningen en Hohenheim.

Nieuwe studie agrarische economie in Moskou
Voor het opzetten van een MSc-opleiding agrarische economie (het vervolg op de BSC opleiding agrarische economie) aan de Moskou Timiryazev Landbouwuniversiteit stelt de Europese Unie 500.000 Euro beschikbaar. Deze nieuwe opleiding kan een voorbeeld zijn voor MSc-opleidingen aan andere Russische landbouwuniversiteiten.

NOOT VOOR DE REDACTIE
Leerstoelgroep Agrarische Bedrijfseconomie, prof.dr.ir. R.B.M. Huirne, 0317-483635

Behandeld door: Heleen Kamminga, afdeling Communicatie, 0317-482846

U kunt ook mailen naar de Stafafdeling Communicatie: Office@Alg.VL.WAU.NL