Waterpolo jeugdteam Amsterdam West in de kou

Amsterdamse zwemvereniging DJK ZAR spant tuchtzaak aan tegen de KNZB

AMSTERDAM, 20170825 -- Het jeugdteam van 13 jonge waterpoloers van 13 en 14 jaar van Zwemvereniging DJK ZAR uit Amsterdam West en Nieuw West dreigt het komende seizoen buiten de competitie te vallen. Als dat gebeurt zal het team uit elkaar vallen en betekent het voor veel jongens waarschijnlijk het einde van hun waterpolocarriere. Dit nadat ze 5 jaar samen competitie hebben gespeeld. De oorzaak: de zwemvereniging mag van de KNZB niet alle 7 teams inschrijven voor de competitie, omdat DJK-ZAR onvoldoende scheidsrechters zou leveren. Dat is echter volgens de zwemvereniging niet het geval.

De richtlijn van de KNZB is dat elke club per 2 teams in de competitie 1 scheidsrechter moet leveren, de “2-op-1 norm”. Omdat er een landelijk tekort is heeft de KNZB besloten de richtlijn stringenter te gaan handhaven.

DJK ZAR heeft met ingang van het nieuwe seizoen (1 september 2017) 4 scheidsrechters en 2 nieuwe scheidsrechters in opleiding. De zwemvereniging wil graag 7 teams inschrijven voor de competitie en voldoet daarmee ruim aan de 2-op-1 norm. Je zou verwachten dat er dus geen probleem zou zijn.

Rigide omgang

De regiocommissie van de KNZB, die de competitie indeelt, hanteert echter als peildatum mei 2017. De commissie houdt eraan vast dat DJK ZAR op dat moment 1 scheidsrechter te kort leverde en dat de zwemvereniging daardoor in het nieuwe seizoen maximaal 6 teams in de competitie mag inschrijven. De regiocommissie wist dat er met ingang van het nieuwe seizoen weer voldoende scheidsrechters zouden zijn, maar heeft dit beoordeeld als niet relevant.

Dit besluit komt bij de zwemvereniging hard aan, want DJK-ZAR heeft de afgelopen jaren altijd voldoende scheidsrechters geleverd en zal dit het komende jaar opnieuw doen. Alleen het seizoen 2016/2017 was een uitzondering. Door een verhuizing en een sabbatical van 1 jaar waren er in dat seizoen niet 5 maar 3 scheidsrechters van DJK-ZAR actief. In dat jaar heeft de vereniging er alles aan gedaan om nieuwe scheidsrechters in opleiding te nemen en daarvoor nu zelfs een eigen opleiding opgezet.

Dertien jongeren in de kou

Als gevolg kunnen Zakaria, Youssef, Sammy, Abdallah, Joey, Raaf, Sajeed, Adam, Liam, Erik, Zaïd, Bruno, Mouaad en Jan dit jaar geen competitie spelen. Enkele spelers zullen zich bij een andere club kunnen aansluiten, maar veel van de ouders beschikken niet over een auto en kunnen hun kinderen niet op grotere afstand vier keer per week bij een andere club laten spelen. Als het team uit elkaar valt zal het voor de meeste kinderen, na 5 jaar samen competitie te hebben gespeeld, het einde zijn van hun waterpolocarrière.

Teamcoach Marga Huttema, die zelf jarenlang op landelijk topniveau speelde: “Het besluit van de KNZB regiocommissie is onbegrijpelijk. De KNZB wil juist graag méér jeugd betrekken. Ook Amsterdam West, het stadsdeel waar deze jongens vandaan komen, is jongeren aan het stimuleren om meer te gaan sporten. Op deze manier zou een zeer goede en betaalbare manier verloren gaan.” Als haar zoon uitwijkt naar een andere zwemvereniging zal zij het coachen niet meer kunnen combineren. Omdat ze nu ook nog leidinggevende is bij de zwemlessen van DJK-ZAR zal het besluit van de regiocommissie nog veel meer kinderen duperen.

Tuchtzaak

Eenzelfde kwestie speelt momenteel bij Zwemvereniging De Dolfijn in Amsterdam Nieuw West. Net als De Dolfijn heeft nu ook DJK-ZAR een tuchtzaak aangespannen bij de KNZB. De eerste behandeling voor de ontvankelijkverklaring is op 31 augustus. De zwemvereniging heeft zo lang mogelijk geprobeerd de kwestie in goed overleg op te lossen, maar ziet nu geen andere weg meer.

Noot voor redacties:

Deel: ' Waterpolo jeugdteam Amsterdam West in de kou '