BRAND STRATEGY GROUP

Onderzoek webbezoekers: Informatie belangrijker dan emotie

Onderzoek onder website-bezoekers: Informatie belangrijker dan emotie

Internetconsumenten: websites van merken moeten vooral functioneel zijn
Internetconsumenten gebruiken websites van merken en bedrijven vooral om op eenvoudige wijze informatie te verkrijgen over producten en/of merken. Dat blijkt uit een onderzoek van de Brand Strategy Group (BSG) onder 2300 consumenten die regelmatig actief zijn op het Internet. In deze studie zijn onder andere het gedrag, de motivaties en de verwachtingen van internetconsumenten bij het bezoeken van websites van merken/bedrijven in 14 sectoren in kaart gebracht (zie tabel
1).


Wat hopen internetconsumenten aan te treffen op websites van merken/bedrijven?
De top 5 van zaken die men op websites van merken hoopt aan te treffen:

1. Informatie over product of dienst 81%
2. Informatie over acties/aanbiedingen 66%
3. Mogelijkheid om brochures aan te vragen 56%
4. Functionele content 52%
5. Klantenservice 47%
Minder belangrijk vinden internetgebruikers dat zij de mogelijkheid hebben om iets te kopen (44%) of dat een site entertainment (16%) biedt. Daarmee wordt onderstreept dat Internet op dit moment vooral waarde heeft als informatie-/communicatiemedium en in mindere mate als transactie- of entertainmentmedium. Veel internetconsumenten gebruiken internet ter oriëntatie: eerst online informatie zoeken en vervolgens offline kopen.

Welk type 'merksites' bezoeken internetconsumenten? De meeste interesse van internetconsumenten gaat uit naar 'merksites' op het gebied van reizen, auto's, computers en software. Websites van levensmiddelen-, persoonlijke verzorgings- en doe-het-zelf merken worden aanzienlijk minder bezocht.

Websites van merkaanbieders van: Percentage wel eens bezocht Reizen/vakantie 65%
Auto's 54%
Computers 53%
Software 41%
Electronica 41%
Financiële diensten 38%
Mode & kleding 32%
Interieur- en woninginrichting 28%
Huishoudelijke apparaten 22%
Sportartikelen 19%
Warenhuisartikelen 18%
Doe-het-zelf artikelen 18%
Persoonlijke verzorging 17%
Levensmiddelen 15%
Tabel 1: Bezoek aan websites van merken per sector

Hoe belanden internetconsumenten op websites van merken? In het onderzoek is ook gevraagd hoe internetters op bepaalde websites belanden. Zoekmachines worden daarbij het meest (71%) gebruikt om een site te vinden, maar ook tips van anderen (67%) en advertenties/commercials (62%) spelen een belangrijke rol

De belangrijkste redenen om websites van merken of bedrijven te bezoeken zijn:

1. Nieuwsgierigheid (49%)

2. Informatie verzamelen (44%)

3. Op de hoogte blijven (37%)

Meer informatie?
Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen met drs. Marcel van Aalst of drs. Ronald Provoost van de Brand Strategy Group.

Brand Strategy Group
Eendrachtsweg 63
3012 LG Rotterdam
tel. (010) 2066990
fax (010) 2066991
www.brandstrategygroup.com

Rapport bestellen?
Het uitgebreide onderzoeksrapport 'BSG Internet Merken Monitor 2001' is voor Euro 995,- excl. BTW te bestellen bij de Brand Strategy Group.

16 jul 01 16:19

Deel: ' Webbezoekers vinden informatie belangrijker dan emotie '




Lees ook