Website maakt Europese bedrijven wegwijs in wetgeving verpakkingsafval

VAL-I-PAC stimuleert buitenlandse organisaties om informatie te delen met nieuwe tool

LEUVEN, 20160316 -- Voor het eerst kunnen Europese bedrijven makkelijk alle informatie vinden over de wetgeving rond verpakkingsafval in de 28 Europese lidstaten. VAL-I-PAC, de organisatie die de recyclageverplichting voor bedrijfsverpakkingen van zevenduizend bedrijven in België overneemt, heeft alle info gebundeld op de nieuwe website wikiwasteschemes.com. “We willen gelijkaardige organisaties in Europa graag aanzetten om hun informatie ook te delen”, zegt Johan Sneyers, CEO van VAL-I-PAC.

De wirwar van reglementen in Europa bezorgt heel wat bedrijven kopzorgen. In Europa is er dan wel vrij verkeer van goederen en diensten, in de praktijk verdwalen bedrijven die naar de Europese markt willen uitbreiden vaak in een doolhof van regels en wetten. Zo moeten de bedrijven die commercieel actief willen zijn in de buurlanden vaak eerst uitzoeken hoe zij aan de wetgeving over verpakkingen kunnen voldoen in die andere Europese landen. Dankzij wikiwasteschemes is alle informatie die ze nodig hebben over verpakkingsafval nu gecentraliseerd.

Kennis delen

VAL-I-PAC wil zijn expertise graag delen met andere landen. “Om onze klanten te helpen, hadden we een grote hoeveelheid informatie over de Europese wetgeving rond verpakkingsafval verzameld. We waren eerst van plan om die info alleen intern te gebruiken, maar we merkten dat de interesse hiervoor groeide. Daarom besloten we om onze kennis te delen. We hebben intussen al heel wat positieve reacties gekregen, onder meer van milieucoördinatoren en collega’s in het buitenland”, legt Johan Sneyers uit.

Op de website kan je per land snel zien welke overheidsinstelling de wetgeving beheert, wie de producentenverantwoordelijkheid opneemt in het buitenland en welke doelstellingen moeten behaald worden. De lokale organisaties die bevoegd zijn voor afvalbeleid, hebben meegewerkt aan de inhoud van de site. Het is de eerste keer dat een Europese organisatie de informatie van alle lidstaten zo gebundeld en gedeeld heeft. Iedereen kan info aanpassen en toevoegen, net zoals bij de online-encyclopedie Wikipedia. Het wikiwasteschemes-team controleert de suggesties en publiceert ze na goedkeuring. Zo wordt de informatie constant geüpdatet en verbeterd.

Koploper

“In België wordt nu al 86 procent van het verpakkingsafval van de bedrijven gerecycleerd. We zijn daarmee absolute koploper in Europa. Door onze kennis te delen, willen we Europese bedrijven helpen om gemakkelijker te recycleren”, besluit Johan Sneyers.

Deel: ' Website maakt Europese bedrijven wegwijs in wetgeving verpakkingsafval '