Persbericht Amsterdam Exchanges

27 Aug 1999 Weekoverzicht Agrarische termijnmarkt van Amsterdam Exchanges

Aardappelen stabiel, varkens iets omhoog

Ook in de week van 20 tot en met 26 augustus vertoonde de prijs van een kilogram varkens een lichte stijging. Vorige week vrijdag stond het septembercontract nog op 0,974, maar op 26 augustus kon aan het eind van de handelsdag een prijs van 1,016 worden genoteerd. Ook de andere contracten gaven een stijgende lijn te zien. Het decembercontract ging van 0,946 naar 0,962 en het januari contract van 0,956 naar 0,970.
Op de aardappeltermijnmarkt heerste rust. Het contract Bintje 50mm+, levering april 2000 sloot op 8,55 euro per 100 kilogram. Een week geleden werd 8,60 genoteerd, een verschil van slechts 5 eurocent. De hele week zat er weinig beweging in dit contract. Het contract met betrekking tot levering in juni 2000 ging 40 eurocent omlaag, van 9,90 naar 9,50. Deze week werden er in totaal 1242
aardappeltermijncontracten verhandeld, zo'n 500 minder dan een week eerder.
De handel in opties deed het deze week iets beter dan een week geleden, iets meer dan 200 transacties tegen bijna 160 vorige week. De call oktober 1999 met uitoefenprijs 10 werd relatief het meest verhandeld.