Politiebericht

Korps: Brabant-Noord, plaats: 's-Hertogenbosch 31-01-2000

Weer 3 verdachten xtc-zaak aangehouden/

WEER DRIE VERDACHTEN XTC-PRODUCTIE AANGEHOUDEN
Vanochtend vroeg heeft een rechercheteam van de politie Brabant-Noord drie mensen aangehouden. Het drietal wordt verdacht van deelname aan een criminele organisatie en fabricage van synthetische drugs, waaronder xtc. Het gaat om een 36-jarige en 39-jarige man uit Culemborg en een 46-jarige vrouw uit Sint Michielsgestel. De vrouw is de echtgenote van de directeur van het bedrijf aan de Ketelaarskampweg in Den Bosch waar op 25 november een groot xtc-lab is aangetroffen. De 39-jarige verdachte was tot de zomer van 1999 werkzaam als hoofdagent bij de recherche van een regiokorps. Beide Culemborgers zijn ondernemer in de meubelbranche. Het drietal is inmiddels in verzekering gesteld. Het totaal aantal aangehouden verdachten in deze zaak komt hiermee op negen.

Vanochtend is op 5 adressen in Culemborg, Tiel en Echteld huiszoeking (o.a..in het kader van de plukze-wetgeving) verricht. Hierbij zijn administraties, sieraden, auto's (o.a. een Audi cabriolet met een waarde van 70.000 gulden) en een bedrag van 150.000 gulden in beslag genomen. Er namen 50 politiemensen deel aan de actie van vanochtend.

De aanhoudingen houden direct verband met het ontmantelen van drugslaboratoria in Den Bosch (op 25 november) en in Geldrop en Baarle-Nassau (op 30 december). Op deze locaties werd toen voor tientallen miljoenen aan grondstoffen, vloeibare xtc en apparatuur aangetroffen. Op 6, 11 en 12 januari zijn er al zes andere verdachten in deze zaak aangehouden.

Het onderzoek, dat wordt geleid door de Dienst Centrale Recherche van de politie Brabant-Noord, wordt voortgezet en meerdere aanhoudingen worden niet uitgesloten.

Deel: ' Weer 3 verdachten Brabantse xtc-zaak aangehouden '