Wereldcinema: Crane World in filmtheater 't Hoogt Utrecht

Datum: 7 februari 200

De vijftigjarige Rulo is kraanmechanicien in Buenos Aires, maar zijn ambitie is om kraanmachinist te worden: dat betaalt beter. In de jaren zeventig zat Rulo in een popgroep, maar ondanks het succes van hun ‘Paco Camorra’-lied, besloot hij om anoniem werk te gaan doen. Hij moet van de bedrijfsarts vijftien kilo afvallen. Hoewel hij erg zijn best doet, weigert de voorman hem de baan. Eerst moet hij langer in dienst zijn. Rulo besluit om ondanks zijn verliefdheid op de eigenaresse van een broodjeszaak, ver van Buenos Aires werk aan te nemen.

Crane World is gedraaid in de zogenaamde Doc-Fic stijl (fictie met een flinke scheut realisme), die nauw verwant is aan het Italiaanse neorealisme. De in zwart-wit opgenomen debuutfilm van Pablo Trapero die werd uitgenodigd voor het festival van Venetië, won in eigen land al prijzen voor beste regie en beste hoofdrolspeler. Met vaste hand schetst Trapero een ontroerend portret van een van de mannen op de bouwplaatsen. Iedere passant kijkt naar de hijskranen, terwijl zij naar ‘de mieren’ beneden kijken.

In Luis Margani die als Rulo toch een beetje zichzelf speelt – hij speelde ooit in een band en is automonteur – heeft Trapero een prachtige hoofdpersoon gevonden.

Craneworld is een film van Pablo Trapero,
Argentinië 1999, Spaans gesproken, Nederlands ondertiteld, zwart/wit, duur 90 minuten

Wereldcinema
In samenwerking met het International Film Festival Rotterdam vertoont 't Hoogt tot en met juni maandelijks een film uit Afrika, Azië of Zuid-Amerika die is gemaakt met steun van het Hubert Bals Fonds. De tournee van films stelt het publiek in de gelegenheid films uit niet-westerse landen te zien die niet altijd in reguliere distributie zijn opgenomen.

Bezoek ook onze website: www.hoogt.nl

Deel: ' Wereldcinema Crane World in filmtheater 't Hoogt Utrecht '