Nieuwegein, 22 april 1999

Werelddag van het Boek bij BOL

BOL doneert ƒ2,50 aan Unesco per verkochte reisbundel

Op 23 april staat de website van BOL (www.bol.com) in het teken van de Werelddag van het Boek. Dit initiatief van Unesco, wereldwijd bekend als 'World Book and Copyright Day', is erop gericht om het lezen en uitgeven van boeken aan te moedigen. Nederland participeert dit jaar voor het eerst en brengt daarmee het totaal aantal deelnemende landen op zo'n 80. Om het internationale karakter van de Werelddag van het Boek te benadrukken, is op de site van BOL aanstaande vrijdag een speciale mini-website te vinden met reisbundels over verschillende continenten. Bezoekers kunnen deze site - die alleen op 23 april online is - vinden door te klikken op het beeldmerk van World Book Day op de BOL-homepage.

“We ondersteunen het initiatief van Unesco," aldus Rick van Boekel, managing director BOL Netherlands, "daarom besteden we er extra aandacht aan op onze website. Om de Werelddag van het Boek ook daadwerkelijk te steunen, gaat van iedere reisbundel die wordt aangeschaft via de speciale mini-website, ƒ2,50 naar Unesco.” Ook websites van BOL in Frankrijk, Duitsland en Engeland haken in op de Werelddag van het Boek met speciale acties.

Unesco (United Nations Educational Scientific and Cultural Organization) heeft in 1995 de jaarlijkse Dag van het Boek in het leven geroepen. Mevrouw Milagros Del Corral, directeur van de Unesco Division of Creativity, Cultural Industries and Copyright legt uit: “Er zijn boeken over elk onderwerp, voor elk publiek en voor iedere moment. Maar we moeten er voor zorgen dat boeken ook beschikbaar zijn voor iedereen. Overal.” Er is gekozen voor 23 april omdat op die dag drie groten uit de literatuur in 1616 hun laatste adem hebben uitgeblazen: Miquel de Cervantes, William Shakespeare en Inca Garcilaso de la Vega. In Nederland wordt dit jaar voor het eerst aandacht besteed aan World Book Day.

BOL (Bertelsmann Online) is de internationale e-commerce onderneming van Bertelsmann (AG), het op twee na grootste mediaconcern ter wereld. Bertelsmann bestaat 164 jaar en is in handen van twee beheersstichtingen en van de oprichters, de familie Mohn. Bertelsmann, dat ernaar streeft het meest internationale mediabedrijf ter wereld te zijn, is groot geworden als uitgever van boeken, kranten en tijdschriften en richt zich steeds meer op muziek-, televisie-, online-, film- en radio-activiteiten. In totaal heeft Bertelsmann meer dan 60.000 mensen in dienst in 50 landen.

Voor aanvullende informatie kunt u contact opnemen met:

BOL Netherlands

Rick van Boekel