Wereldrecord zeilen in open catamaran

Hans Bouscholte, schipper op de BrunelSunergy tijdens de eerste twee etappes van de Whitbread 97/98, heeft een nieuwe uitdaging gevonden: het verbreken van een wereldrecord! Het doel is om zo snel mogelijk, in een open catamaran van ongeveer 6 meter, te zeilen vanaf Dakar (Senegal) naar Guadeloupe, een Frans Caribisch eiland. Samen met zijn zeilpartner, de Fransman Gerard Navarin, gaat hij het twaalf jaar oude record aanvallen dat staat op 18 dagen en 22 uur, op naam van de Fransman Pradel en de Australiër Laurent.

Vast staat dat het een reis vol ontberingen wordt. Tot op heden waren de recordhouders en nog een ander duo (Laurent Bourgnon en Frederic Geraldi) de enigen die deze oversteek aandurfden. Hun poging eindigde zonder uitzondering in het ziekenhuis. Varen in dit (tropische) zeegebied betekent, naast vermoeidheid, voortdurende dreiging van uitdroging. Ook problemen met de huid zijn onvermijdelijk door het voortdurend "leven" in een dergelijk nat (overkomend zeewater) klimaat. Aan wind zal het nieuwe duo geen gebrek hebben. Een stevige noordoost passaat is vrijwel constant aanwezig.

De recordpoging is een tijd geleden al klimatologisch voorbereid door meteoroloog Frits Koek van het KNMI, die eerder betrokken was bij de Whitbread Race. Voor zowel december als januari werd gekeken wat er volgens de statistiek aan wind te verwachten was. Ook in de fase voordat Hans en Gerard uiteindelijk vertrekken, houdt Frits het weer in de gaten. Hij geeft uiteindelijk het groene licht waarop gestart wordt. Rekening wordt dan gehouden met de weersverwachting voor de eerste 10 dagen na vertrek, de momentele grens van de betrouwbaarheid van het weerbericht. Na die tijd moet worden teruggevallen op de kennis van de klimatologische omstandigheden.

Gezien de ervaringen in de voorbereidingsfase, hebben Hans en Gerard een goede kans het record te breken. Voorbereidingen en te zijner tijd de vorderingen zijn te volgen op internet. De start vindt vermoedelijk plaats tussen 15 en 18 januari a.s.

Met dank aan Frits Koek, maritiem meteoroloog KNMI * Site Hans Bouscholte * Around Alone (zeilwedstrijden) * Wereld Zeil Kampioenschappen in Australië

Voor vragen en opmerkingen: Harry Geurts Copyright © KNMI

Deel: ' Wereldrecord zeilen in open catamaran '