Eindsprint tijdens feestdagen maakt Windows 98 de best verkochte software van 1998

Wereldwijd 25 miljoen licenties verkocht van Windows 98

Schiphol-Rijk/Brussel, 11 februari 1999 - Microsoft heeft tijdens de feestdagen met de verkoop van licenties voor het besturingssysteem Microsoft Windows 98 een record van drie miljoen bereikt. Daarmee is het de meest populaire versie van Windows tot nu toe. Deze cijfers zijn gebaseerd op de verkopen in Noord-Amerika en betreffen upgrade-versies verkocht door de detailhandel en versies die op nieuwe computers zijn geïnstalleerd. Wereldwijd zijn er inmiddels 25 miljoen licenties voor Windows 98 verkocht. De verkoop van Windows 98 in Nederland en België komt naar verhouding overeen met de wereldwijde verkopen.

Vanaf de introductie van Windows 98, in juni 1998, heeft de verkoop van licenties voor dit besturingssysteem een enorme vlucht genomen. Volgens onderzoek van PC Data is dit te danken aan het stijgende gebruik van steeds goedkoper wordende thuiscomputers. "Afgelopen jaar was de penetratie van PC's in huishoudens groter dan ooit," zegt Ann Stephens, president van PC Data. "De dalende prijzen van PC's, softwaretitels en randapparatuur, zoals printers en scanners, heeft veel consumenten gestimuleerd om een PC aan te schaffen. Voor veel gebruikers was het hun eerste computer."

"De verkopen van Windows 98 tijdens de afgelopen feestdagen verslaan alle voorgaande verkooprecords van Windows in dezelfde periode," stelt Gerald Tips, Manager Benelux van de Customer Retail Unit bij Microsoft. "Consumenten profiteren door hun keuze voor Windows 98 van verbeterde prestaties, hogere betrouwbaarheid, eenvoudiger Internet-toegang, meer gebruiksgemak, verbeterde hardware alsook meer entertainment-mogelijkheden."

Verkopers merken tevens dat er onder consumenten een groeiende vraag is naar de nieuwe mogelijkheden waar hun PC's met behulp van Windows 98 gebruik van kunnen maken. Onder eindgebruikers blijken met name Universal Serial Bus (USB)-ondersteuning, Windows Update en Microsoft Internet Explorer populair te zijn. Wereldwijd hebben inmiddels 25 miljoen gezinnen en thuisgebruikers gekozen voor Windows 98, dat beschikbaar is in 31 talen.

Ondersteuning voor nieuwe hardware oorzaak van recordverkopen tijdens feestdagen Randapparatuur voor Windows 98, met name apparaten die gebruikmaken van de standaard USB-ondersteuning in Windows 98, blijkt ook te profiteren van de recordverkopen. Volgens het USB Implementers Forum, zijn er inmiddels meer dan honderd USB-apparaten op de markt en naar verwachting zullen er in 1999

300 nieuwe USB-randapparaten ontwikkeld worden.

Gebruikers profiteren van Windows 98

Windows 98 verbetert de prestaties van een PC al meteen na de installatie en kan daarna, dankzij Windows Update, de functionaliteit van de computer verder uitbreiden. Met Update kunnen gebruikers via Internet eenvoudig nieuwe opties en upgrades zoeken en installeren, zodra deze beschikbaar zijn.

Naast eenvoudige Internet-toegang biedt Windows 98 gebruikers ook de mogelijkheid om hun computer in te zetten voor diverse ontspannende activiteiten. Met Windows 98 is een PC te gebruiken als een geavanceerde spelcomputer, die de laatste technologische ontwikkelingen op het gebied van graphics, geluid en multimedia ondersteunt en waarbij het toevoegen en verwijderen van randapparatuur zeer eenvoudig verloopt.

Microsoft

Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Deel: ' Wereldwijd 25 miljoen licenties verkocht van Windows 98 '