Wereldwijde manifestatie 'Global March for Lions' ook in Amsterdam

58 steden wereldwijd vragen aandacht voor de uitstervende leeuw en de afschuwelijke Canned Hunting industrie

AMSTERDAM, 20140311 -- De leeuw heeft het zwaar. De populatie is de laatste decennia met meer dan 80% afgenomen en een volledig uitsterven van de leeuw is niet ondenkbaar. Toch is dit een vrij onbekend gegeven. Ook onbekend is het gegeven dat veel leeuwen worden doodgeschoten in de ‘canned hunting’ industrie. Daarom wordt op 15 maart a.s. wereldwijd een 'Global March for Lions' georganiseerd. In maar liefst 58 steden, verspreidt over de hele wereld, gaan mensen de straat op om aandacht te vragen voor de leeuw en de redenen voor diens bedreiging. Ook in Amsterdam wordt een mars georganiseerd om bewustzijn te creëren.

Van knuffelwelp tot haardkleed
Canned Hunting is een specifieke vorm van jacht waarbij een jager van heel dichtbij een leeuw kan benaderen en hem vervolgens kan afschieten, soms met pijl en boog. Ingeblikt jagen (canned hunting) wordt dit genoemd omdat het dier geen schijn van kans heeft. Hij zit opgesloten in een afgesloten ruimte en is vaak gedrogeerd. Bovendien is dit dier van jongs af aan gewend aan mensen omdat hij in zijn jonge jaren is ingezet als knuffelwelp. Vele toeristen en vrijwilligers reizen jaarlijks af naar Afrika om in nabij contact te komen met zo’n vertederende welp. Zich totaal onbewust van het feit dat hun ‘knuffeldier’ eindigt als haardtapijt. Ze dragen dus ongewild bij aan deze jachtindustrie. Bewustzijn over dit thema is daarom belangrijk. Door de knuffelfarms niet te bezoeken, kunnen toeristen en vrijwilligers ervoor zorgen dat deze industrie minder winstgevend wordt en mogelijk zelfs stopt.

Gezamenlijke actie
Stichting SPOTS, VIER VOETERS en WAR International organiseren voor Nederland de mars, die om 14.00 uur begint op het Stationsplein in Amsterdam en die eindigt bij de leeuwenstandbeelden op de Dam. De deelnemers aan de mars zullen de  leeuwenstandbeelden vervolgens afdekken met een doek. Symboliek voor het gegeven dat het doek definitief dreigt te vallen voor dit iconische dier. De deelnemers zullen ook bloemen neerleggen op de sokkels van de monumenten

Amsterdam is zoals gezegd 1 van de 58 steden wereldwijd die meedoen aan deze Global March for Lions. Andere deelnemende steden zijn:

Rio de Janeiro, Hong Kong, Adelaide, Brisbane, Melbourne, Perth, Sydney, Townsville, Brussels, Calgary, Ottawa, Toronto, Vancouver BC,  Tel Aviv, Jerusalem, Padova, Paris, Pau, Mombasa, Wellington NZ, Auckland NZ, Dakar, Cape Town, Durban, East London SA, George SA, Grahamstown SA, Johannesburg, Hoedspruit, Pietermaritzburg, Nelspruit, Port Elizabeth, Pretoria, Stockholm, Butogota (Rugando), Kampala, Abu Dhabi, Birmingham, Edinburgh, Liverpool, London, Sheffield, Austin Texas, Charleston, Chicago, Columbus, Las Vegas, Los Angeles, New York, Phoenix, Sacramento, Seattle, Washington, Tampa, Washington DC, Madrid, Porto.

Aartsbisschop Desmond Tutu zal voorafgaande aan de mars een gebed opdragen aan de leeuw vanuit Kaapstad, Zuid-Afrika.

U als media speelt een belangrijke rol in de voorlichting naar de argeloze toerist en vrijwilliger over dit onderwerp. Wij hopen dan ook dat u aandacht wilt geven aan deze mars en nodigen u van harte uit aanwezig te zijn op de dag zelf of door aandacht te geven aan de mars in uw (radio)programma.

Deel: ' Wereldwijde manifestatie 'Global March for Lions' ook in Amsterdam '