Wereldwijde netwerkorganisatie komt 8 mei naar Nederland

‘Nederland heeft behoefte aan innovatieve sociaal ondernemers’

Amsterdam/Den Haag, 20140306 -- AMSTERDAM/DEN HAAG, 6 maart 2014 - Afgelopen dinsdag werd bekend dat Nederland een plaats is gezakt naar de zesde plaats op de ranglijst van de meest innovatieve economieën in de EU. Dat bleek uit het jaarlijkse overzicht van de Europese Commissie in Brussel. Voor Jamy Goewie, sociaal ondernemer in hart en nieren, is dit hét bewijs dat Nederland behoefte heeft aan een organisatie als Ashoka, een internationale netwerkorganisatie van toonaangevende sociaal ondernemers.

Momenteel werkt Goewie aan de lancering van Ashoka Nederland, die op 8 mei aanstaande officieel zal plaatsvinden in het bijzijn van innovatieve ondernemers uit Europa. ‘Ashoka is onder andere een netwerk van leading social entrepreneurs, ondernemers die een sociaal probleem structureel kunnen oplossen,’ zegt Goewie. ‘Er komen in Nederland steeds meer organisaties die sociaal ondernemerschap steunen maar bij ons ligt de focus heel specifiek op het vinden en ondersteunen van systemchangers. Daaronder verstaan wij personen die een innovatief idee hebben met sociale impact, die opgeschaald kan worden en zo het huidige systeem structureel kan veranderen.’

Door Ashoka’s netwerk, kennis en programma’s ook naar Nederland te halen, krijgt de Nederlandse samenleving een positieve impuls, denkt Goewie. Het ondernemerschap zit haar in het bloed. Zelf heeft zij diverse organisaties opgericht, zoals Be a Businessman in Amsterdam en de wereldwijd opererende organisatie Child at Venture, die honderden jongeren uit de sloppenwijken heeft geholpen met ondernemerschapvaardigheden, angel investments en support.

‘Ik weet hoe moeilijk het is om een proven concept naar het buitenland op te schalen. Mijn initiatieven die zijn begonnen in Amsterdam Zuidoost heb ik uiteindelijk geprofessionaliseerd en opgeschaald naar Azië en Afrika, maar dat ging niet zonder slag of stoot’. Door deze ervaring begrijpt Goewie wat sociaal ondernemers doormaken, zeker in de opstartfase, waarbij de focus ligt op het optimaliseren van impact. ‘Hadden wij toen de hulp gehad van Ashoka dan was onze impact vele malen groter geweest en hadden wij nog beter jeugdwerkloosheid weten te bestrijden.’

Ashoka selecteert en ondersteunt de nieuwe generatie wereldverbeteraars. Dat gebeurt door kennis, financiering en toegang tot het internationale netwerk. Enerzijds om de meest innovatieve sociaal ondernemers in Nederland gaan identificeren, en anderzijds om relevante sociale innovaties vanuit buurlanden naar Nederland te halen.

Goewie wordt gesterkt in haar gedrevenheid om Ashoka naar Nederland te brengen, nu blijkt dat Nederland nog steeds niet in de topgroep zit met de “innovatieleiders” Zweden, Denemarken, Duitsland en Finland. De Europese Commissie ziet Nederland als “innovatievolger”. ‘Misschien toeval, maar Ashoka heeft een zeer sterke aanwezigheid in Scandinavië en Duitsland, wat automatisch betekent dat er een sterk netwerk ontstaat rondom sociale innovaties. Er is momenteel nog geen partij die zeer innovatieve sociaal ondernemers in Nederland identificeert, en hen helpt bij het nationaal en internationaal opschalen van hun idee. Terwijl dit hard nodig is.’

De lancering van Ashoka Nederland vindt op 8 mei a.s. plaats in Kasteel Wittenburg in Wassenaar.

Noot voor redacties:

Deel: ' Wereldwijde netwerkorganisatie komt 8 mei naar Nederland '