Rijksvoorlichtingsdienst
Het Koninklijk Huis

15/03/00 Werkbezoek Koningin en staatssecretaris Ybema aan bedrijven-verzamelgebouw Diemensie en HobBIT Bedrijvencentrum in Den Haag

Hare Majesteit de Koningin heeft woensdagmiddag 15 maart 2000 samen met de staatssecretaris van Economische Zaken, Drs. G. Ybema, een werkbezoek gebracht aan bedrijven-verzamelgebouw Diemensie en aan HobBIT Bedrijvencentrum te Den Haag. Beide bedrijven hebben als doel het ondernemerschap te stimuleren.

Grote steden kennen hoge concentraties van werkloosheid en sociale problemen in een beperkt aantal wijken. Door jonge ondernemers te stimuleren hun eigen bedrijf op te zetten wordt nieuwe werkgelegenheid gestimuleerd. Veel voorkomende problemen voor startende ondernemers hebben betrekking op huisvesting, inwinnen van voorlichting en advies en het ontbreken van netwerken.
Een van de gemeentelijke initiatieven betreft het beschikbaar stellen van gebouwen en terreinen waar startende, expansieve en innovatieve bedrijven zich kunnen vestigen. Soms zijn deze centra door middel van additionele diensten en voorzieningen aangepast aan de specifieke behoeften en wensen van de doelgroep. Diemensie en Hobbit zijn duidelijk voorbeelden van centra voor specifieke groepen van ondernemers.

Diemensie is gestart in 1989. In die tijd was de bevordering van vrouwelijk ondernemerschap een speerpunt van startersbeleid: gericht op het 'verborgen' economisch potentieel, waar in verhouding veel minder vrouwen dan mannen kiezen voor het ondernemerschap. Sinds 1997, toen uit een marktonderzoek bleek dat vrouwelijke ondernemers geen kansarme starters meer waren, is de doelgroep van Diemensie verruimd tot startende individuen.

Hobbit, opengesteld in 1996, is een bedrijvencentrum voor informatietechnologie en telematica. In het pand zijn op dit moment 34 bedrijven gevestigd. Het gebouw is berekend op high-tech eisen en wensen van de zakelijke bewoners. In het gebouw is een volledig gedigitaliseerde telefooncentrale van PTT Telecom gevestigd.

Deel: ' Werkbezoek Koningin aan Haagsche bedrijven '