FNV BONDGENOTEN

Werknemers Beusmeat stellen directie ultimatum

De werknemers van het koppenpelbedrijf Beusmeat uit Leek - dat vlees uit varkenskoppen verwerkt - stelt de directie een ultimatum in verband met de invoering van de CAO. De werkgever krijgt tot zondagavond 24.00 uur de tijd om tegemoet te komen aan de eisen van de werknemers. Anders volgen er acties.

De werknemers willen dat de invoering van de 36-urige werkweek uiterlijk 1 april 2000 plaatsvindt.
De directie stelt voor om de CAO gefaseerd in te voeren in drie jaar, waarbij werknemers 9,3 % van hun loon moeten inleveren. De werknemers zijn bereid een beperkte hoeveelheid loon in te leveren (ten hoogste 4,5 %).

De CAO had al per 25 januari van dit jaar bij het bedrijf ingevoerd moeten zijn.

Op een druk bezochte actievergadering, bij elkaar geroepen door FNV Bondgenoten, werd een stevige discussie gevoerd over mogelijke actie. Bestuurder Henk van der Meer van Bondgenoten : 'De mensen vinden dat het veel te lang duurt. Het bedrijf profiteert nu al een jaar van de situatie, terwijl de CAO allang ingevoerd had moeten zijn. Daarom moet er nu maar eens een daad worden gesteld. Je kunt het niet verkopen dat de rekening voor de invoering van de CAO helemaal bij de werknemers gelegd wordt. Dat is in andere vleesverwerkende bedrijven ook niet gebeurd.'.

Beusmeat viel tot voor kort niet onder de CAO voor Vleesverwerkende bedrijven, maar bij de laatste CAO is vastgesteld dat ook koppenpelbedrijven onder de CAO vallen, dus ook Beusmeat. In de CAO staat een 36-urige werkweek. Bij andere vleesverwerkende bedrijven is de 36-urige werkweek met behoud van 40 uur loon al op 1 april 1988 ingevoerd.

Bij Beusmeat in Leek werken 200 mensen.

Meer informatie :
Henk van der Meer