Ingezonden persbericht

Personeelswerving via gedrukte media in combinatie met internet vacaturesites geeft de beste resultaten

Uit een onderzoek, gehouden onder Nederlandse organisaties blijkt dat het bedrijfsleven de 400 on-line vacaturebanken waarderen met een 6.6 (op een schaal van 1 tot 10). Inmiddels is 96 % van de organisaties bekend met het medium on-line vacaturebanken. Dit blijkt uit het onderzoek dat drie studenten van de Hanzehogeschool, faculteit economie te Groningen hebben uitgevoerd.

Erg goed uit dit onderzoek komt de Nationale Vacaturebank.nl. Dit vorig jaar gestarte initiatief prijkt inmiddels op een 5e plaats qua naamsbekendheid en in de top 3 bij de gebruikers. Hiermee blijkt dat de Nationale Vacaturebank op internet een gouden greep is geweest. Uniek aan dit initiatief is dat het voor de gebruikers niet alleen makkelijk is om een baan te zoeken of een werknemer te vinden, maar dat het ook gratis is. De Nationale Vacaturebank krijgt namelijk zijn inkomsten uit de verkoop van banners op de site. Deze advertentieruimte blijkt zeer populair en in toenemende mate blijken bedrijven bereid om te gaan adverteren via internet. En dan is de site van de Nationale Vacaturebank - www.nationalevacaturebank.nl - een uitstekende plaats, want het trekt 2.200.000 pageviews per maand. De Nationale Vacaturebank heeft dan ook inmiddels een groot marktaandeel veroverd en een naamsbekendheid van 21 procent. De on-line vacaturebanken die voor hun diensten wel geld vragen worden hebben er dan ook een geduchte concurrent bij door deze gratis site.

Ook het werven van personeel neemt, aldus het onderzoek van de Hanzehogeschool, toe. Nog steeds is het plaatsen van personeelsadvertenties in gedrukte media de belangrijkste manier van werven, maar steeds meer bedrijven gebruiken ook het internet hiervoor. "83% van de bedrijven maakt nog steeds gebruik van kranten en tijdschriften voor het werven van personeel", aldus de onderzoekers. "Slechts 48% van deze bedrijven is tevreden over de snelheid waarmee hun vacatures worden ingevuld, terwijl 38% ontevreden is. De reacties op de personeelsadvertenties in de gedrukte media zijn volgens de helft van de ondervraagden van onvoldoende kwaliteit, en ook het aantal reacties neemt af. Inmiddels heeft 74% van het Nederlandse bedrijfsleven wel eens gebruik gemaakt van on-line vacaturebanken voor het werven van personeel, meestal in combinatie met de gedrukte media."

De studenten van de Hanzehogeschool komen dan ook tot de conclusie dat een combinatie van werven via gedrukte media en internet vacaturesites de beste resultaten geeft. De top 3 meest gebruikte on-line vacaturebanken zijn: 1. Monsterboard, 2. Jobnews en 3. Nationale Vacaturebank. De naamsbekendheid van de verschillende vacaturesites onder het Nederlandse bedrijfsleven is als volgt: 1. Monsterboard (59%), 2. Jobnews (52%), 3. Stepstone (39%), 4. Newmonday (34%) 5. De Nationale Vacaturebank (21%).

Dit is de tweede keer in korte tijd dat de Nationale Vacaturebank positief in het nieuws komt. Zeer recent riep het Weekblad Panorama de site namelijk uit als beste vacaturesite van Nederland. En dit van de ongeveer 400 sites die zich hiermee bezig houden. Het concept van een professionele en gratis plek op internet waar werkzoekenden en werkgevers elkaar kunnen vinden blijkt bijzonder aan te slaan.

Deel: ' Werving via gedrukte media en internet geeft beste resultaat '




Lees ook