WIJSMULLER HOLDING B.V.

IJmuiden, 27 april 1999

PERSBERICHT

Wijsmuller en Plipdeco volbrengen eerste klus succesvol in nieuw samenwerkingsverband

De eerste assistentie van PlipWijs, een samenwerkingsverband tussen Wijsmuller International Towage uit IJmuiden en Plipdeco (Point Lisas Industrial Port Development Corporation Limited) uit Trinidad, dat opereert bij de nieuwe LNG terminal van Atlantic LNG bij Point Fortin in Trinidad, is zaterdag 17 april succesvol verlopen. Deze eerste operatie van het nieuwe samenwerkingsverband, dat sinds woensdag 14 april "on hire" is, betrof het assisteren van de LNG-tanker "Mathew".

In augustus vorig jaar tekenden Wijsmuller en Plipdeco een tienjarig contract voor de levering van terminal sleepdiensten bij de terminal van Atlantic LNG. Dit houdt het aan- en afmeren van gastankers in, een cruciaal onderdeel van de export van LNG. Plipdeco is de manager/eigenaar van de haven en het bijbehorende industrie terrein van Point Lisas, Trinidad en Tobago. Wijsmuller International Towage is onderdeel van de Wijsmuller Groep uit IJmuiden, wereldwijd actief op het gebied van berging, sleepvaart en maritieme dienstverlening.

De joint venture gaat vanaf december 1999 twee nieuwbouwsleepboten leveren met een trekkracht van 50 ton bollard pull. Deze nieuwbouwsleepboten zijn ontworpen door Wijsmuller Engineering, Wijsmuller's eigen ontwerpbureau, en worden momenteel gebouwd bij Astilleros Zamakona S.A. in Bilbao, Spanje. Tot die tijd maakt PlipWijs gebruik van twee fill-in schepen. Haar eigen sleepboot "Groningen", die speciaal voor het werken bij een LNG terminal is uitgerust met uitgebreide brandbestrijdingsapparatuur, is de derde en permanente sleepboot in dit project.

De produktiefaciliteit bij Point Fortin beschikt over een havenbasin met een LNG-aanlegsteiger, een toeleidingskanaal en een draaikom. De aanlegsteiger kan LNG-tankers van 70.000 tot 165.000 kubieke meter behandelen en is gebouwd volgens internationaal geldende normen voor ontwerp, constructie en veiligheid. Er kan 24 uur per dag gewerkt worden. Atlantic LNG verwacht jaarlijks zo'n 60 tot 70 scheepsladingen LNG te exporteren.

Voor nadere informatie:

Wijsmuller Holding B.V.
Merel Leisink
Fax: 0255-512153
e-mail: leisink@wijsmuller.nl WH/C&M/ML

Postbus 510 / 1970 AM IJmuiden
Bezoekadres : Sluisplein 34 IJmuiden
Telefoon : (+31.255) 562666 (24 uur)
Fax : (+31.255) 512153
Email : holding@wijsmuller.nl