Ingezonden persbericht

Willem Schaap uit Baarn Nederlands Kampioen Bonaken

Leimuiden - Willem Schaap uit Baarn is de nieuwe Nederlands kampioen Bonaken. In een spannende finale zegevierde Schaap over Willem Roggeveen uit Alphen aan den Rijn die tweede werd, Lennaert Walraven uit Baarn (derde) en Arnold van Bruggen uit Alphen aan den Rijn (vierde).

Het veertiende NK Bonaken is afgelopen zaterdag 2 november gehouden bij Café Keijzer in Leimuiden. Het NK telde dit jaar 107 deelnemers uit heel Nederland van het Friese Stiens tot Hazerswoude en van Amsterdam tot het Zwitserse Zurich. Ook ondernam voor het eerst een groep Bonakers uit Vriezenveen de reis naar Leimuiden. Wekelijks komen zij bijeen in het Wapen van Vriezenveen komen om te Bonaken.

Met het oog op het NK hebben ze de spelregels van de Stichting Bonaken Nederland nu ook in Vriezenveen ingevoerd. Want Bonaken is een uniek spel. Overal in Nederland zijn de regels anders. Zo wordt op de begane grond van Café Keijzer op de Leimuidense wijze gebonaakt, terwijl op de eerste verdieping (op de biljartzolder) op zijn Rijnsaterwouds wordt gebonaakt. Niet onbelangrijk om te weten hoeveel punten er dan boven een zwabber uitgaan. In Utrecht kun je weer een knorrel bieden, in Katwijk kan een deelnemer uit de wind worden gehouden. In Vriezenveen is het allemaal weer anders. Daar werken ze met termen als een 'boompje' of een 'dubbel boompje', 'op water zitten' en 'elke slag die je bekt' moet je halen'.

Om aan het NK mee te mogen doen, moeten ze die regels overboord zetten en Bonaken volgens de richtlijnen/spelregels die te vinden zijn op de site www.bonaken.nl In Baarn weten ze dat al veel langer. Een paar jaar geleden ontdekte een fanatieke groep Bonakers uit Baarn het NK. In Café Prins Hendrik gingen de spelregels in de prullenbak en kaarten ze volgens de officiële regels. Ook uit Baarn rijdt iedere eerste zaterdag van november een touringcar met deelnemers naar Leimuiden.

Evenals de voorgaande edities was Partycentrum Keijzer aan de Dorpsstraat 30 in Leimuiden het strijdtoneel voor het kaartfestijn. Keijzer is sinds 1850 het Mekka van de Bonakensport in Holland. De deelnemers streden natuurlijk allemaal voor de nationale titel en de bijbehorende trofee plus medaille, een geldprijs, het Wilhelmus en een kistje vers gerookte paling; beschikbaar gesteld door hoofdsponsor G. Eveleens.

Stichting Bonaken Nederland

Sinds 2003 is de organisatie van het NK in handen van de Stichting Bonaken Nederland. De stichting richt zich op de bevordering van de Bonaaksport in de meest ruime zin van het woord en exploiteert ook de website www.bonaken.nl.

Deel: ' Willem Schaap uit Baarn Nederlands Kampioen Bonaken '