Winkelen in binnensteden verandert


's-HERTOGENBOSCH, 20130516 -- Het winkelgedrag in Nederlandse binnensteden verandert. We komen steeds minder vaak in de binnenstad om te winkelen, maar als we gaan, duurt het bezoek wel langer en reizen we verder. Dit blijkt uit een analyse van 20 jaar onderzoek naar het winkelgedrag in binnensteden. In de analyse zijn, door Emma retail onderzoek en advies, meer dan twintig onderzoeken naar het gedrag van binnenstadbezoekers naast elkaar gelegd. De onderzoeken zijn uitgevoerd in verschillende binnensteden in Nederland in de periode tussen 1994 en 2012.

De analyse toont aan dat de groep die met een lage frequentie in binnensteden komt steeds groter wordt. Een lage frequentie wil zeggen enkele keren per jaar tot hooguit één keer in de maand. Het gaat hier om 40% van alle bezoekers, in sommige steden zelfs 50%. In de jaren negentig was dit nog geen 35%. De regiofunctie van veel binnensteden is daarmee sterk verbeterd. In de jaren negentig kwam gemiddeld 40% van buiten de stad, nu is dat 50%. We bezoeken dus binnensteden op een steeds groter afstand van onze woning.

Een individueel bezoek aan de binnenstad is bovendien langer gaan duren. Gemiddeld duurt een bezoek nu 130 minuten. In de jaren negentig van de vorige eeuw was dit nog 110 minuten.

Tegelijk komt er toch nog steeds een grote groep wel regelmatig in de binnenstad. 60% van alle bezoekers komt namelijk één tot meer keer per week. Dit zijn veelal mensen uit de stad zelf, die komen winkelen of de dagelijkse boodschappen doen.

Binnensteden worden gemiddeld steeds beter beoordeeld. Het rapportcijfer over het algemeen oordeel is 7,5. Twintig jaar geleden was dit nog 7,2. Aspecten die vooral goed worden beoordeeld hebben betrekking op onder meer sfeer, uitstraling en kwaliteit van het winkelaanbod. Parkeren en bereikbaarheid worden steevast het minst goed beoordeeld.

Er zijn drie hoofdvervoerswijzen om in de binnenstad te komen. Iets meer dan 40% van de bezoekers komt te voet of op de fiets. Ongeveer 35% komt met de auto en 20% komt met het openbaar vervoer. De fiets of te voet lijkt in populariteit te zijn toegenomen, ten koste van het autogebruik. Naar verwachting zijn het vooral de lokale bezoekers die de auto laten staan en met de fiets of lopend naar de binnenstad gaan.

De analyse is uitgevoerd door Emma retail. Emma retail is een onderzoeks- en adviesbureau gericht op de retail, vastgoed en ruimtelijke ordening. 


Deel: ' Winkelen in binnensteden verandert '




Lees ook