Rechtbank Zutphen

Winkeliers Wapenveld vrijgesproken

Bron: Rechtbank Zutphen

Datum actualiteit: 27-02-2003

De winkeliers in Wapenveld zijn vrijgesproken, omdat het niet is bewezen dat zij daadwerkelijk personen niet in hun zaak hebben toegelaten. In de dagvaarding maakte het OM de winkeliers het verwijt een of meer personen niet te hebben toegelaten in hun winkels.

Het ophangen van de bordjes met de tekst " 1 AZC-bewoner tegelijk binnen" of " Wij laten 1 asielzoeker per keer binnen" vindt de kantonrechter in beginsel wel strafbaar. In het vonnis motiveert de kantonrechter dit als volgt:

Het begrip `asielzoeker' is zonder meer discriminerend en het begrip `AZC-bewoner is indirect discriminerend. Dit volgt uit arresten van de Hoge Raad (NJ 2000 - 513, NJ 96-527).

Er waren geen objectief gerechtvaardigde factoren die deze discriminatie rechtvaardigden. Verdachten reageerden op diefstallen door asielzoekers en waren teleurgesteld in de effectiviteit van het politieoptreden naar aanleiding van die diefstallen. Dat rechtvaardigt niet dat zij asielzoekers uit hun zaak weren, ook al was niet sprake van een algeheel verbod.

Het maken van onderscheid tussen asielzoekers en andere potentiële klanten is discriminatie.

De vergelijking met een bordje "slechts één scholier tegelijk" gaat niet op. Het zijn van scholier is geen discriminatie op basis van een raskenmerk.

Ook als dit soort groepen beperkt zouden worden toegelaten tot de winkels is dit discriminatie. Het ophangen van een bordje met de gewraakte tekst en daarmee aangeven dat men in de uitoefening van het bedrijf zal gaan discrimineren, levert op zichzelf al discriminatie op.

Daarom valt te betreuren dat de politie en de burgemeester verdachten niet hebben gewezen op de strafbaarheid van hun handelen.

Apeldoorn, 27 februari 2003

Nadere informatie: communicatie@zutarr.drp.minjus.nl

Ga naar betreffende uitspraak met nummer: af5105

Zie het origineel http://www.rechtspraak.nl/act...d=10890&i=60&ti=3 http://www.rechtspraak.nl/act...t_id=10890&i=&ti= . Zie het origineel http://www.rechtspraak.nl/act...d=10890&i=60&ti=3 .

Deel: ' Winkeliers Wapenveld vrijgesproken '