WINST HEWLETT-PACKARD STIJGT 37 PROCENT

Amstelveen, 17 augustus 1999 - Hewlett-Packard realiseerde over het derde kwartaal van 1999 een winststijging van 37 procent. De winst kwam uit op 853 miljoen dollar versus 621 miljoen dollar een jaar geleden.

Hewlett-Packard kondigde enkele maanden geleden aan het bedrijf te gaan splitsen in een computer- en een test- en meetbedrijf. Inmiddels is de naam van het test- en meetbedrijf bekend gemaakt: Agilent Technologies. Het plan is om Agilent in november '99 naar de beurs te brengen, waarna de volledige splitsing in het voorjaar van 2000 gerealiseerd zal zijn.

De omzet van het computer- en printerbedrijf Hewlett-Packard groeide met 12 procent tot 10,3 miljard dollar in het derde kwartaal. Vooral de omzet van personal computers en printers groeide sterk. Volgens de onlangs benoemde president van Hewlett-Packard, de 44-jarige Carly Fiorina, zijn de vooruitzichten voor HP uitstekend en wordt de groei gestimuleerd door de Internet-ontwikkelingen.

De groei in omzet voor Agilent Technologies bedroeg 8 procent in het derde kwartaal, en kwam uit op 1,9 miljard dollar. Vooral de medische en analytische divisies groeiden sterk met respectievelijk 14 en 16 procent.

Informatie over Hewlett-Packard en het Y2K-programma is te vinden op: www.hp.nl.

Hewlett-Packard is een toonaangevende leverancier van oplossingen en services voor computing en imaging voor zakelijke en thuisgebruikers. De activiteiten van HP zijn gericht op het maximaal benutten van de mogelijkheden van Internet voor de gebruiker en op de verspreiding van elektro-nische diensten. De computer-gerelateerde omzet over het jaar 1998 bedroeg wereldwijd 39,5 miljard dollar. HP is bezig met de oprichting van een aparte organisatie voor de productie van test- en meetapparatuur, halfgeleiders, medische systemen en apparatuur voor chemische analyses. Deze activiteiten genereerden in 1998 een omzet van 7,6 miljard dollar. Met 123.000 werknemers en een omzet van circa 47 miljard dollar in 1998 is het bedrijf één van de grootste computerleveranciers ter wereld. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. Over 1998 bedroeg de omzet van Hewlett-Packard Nederland B.V. circa 2 miljard gulden.

(Niet voor publicatie)
Voor meer informatie over dit bericht:
Hans van der Velde
hans-van-der_velde@hp.com

Dit bericht is beschikbaar via www.hp.nl/pers; in het Engels via: www.newsdesk.com.

Deel: ' Winst Hewlett-Packard stijgt 37 procent '