STW - Persbericht

5 November 1999

Wiskundigen gaan bedrijven met problemen adviseren

Welke basiskleuren aan verf heb je zeker nodig om alle kleuren die een klant kan vragen te bereiden? Hoe kun je economischer omgaan met het dure cache-geheugen in een computernetwerk? Van welk percentage automobilisten zou je moeten weten welke route ze nemen om een file te kunnen voorspellen? Vragen waarvoor grote bedrijven als Akzo Nobel, KPN en Ericsson oplossingen zoeken. Nederlandse wiskundigen gaan hen daarbij helpen. Gedurende de week van 15 t/m 19 november komt de Studiegroep Wiskunde met de Industrie hiertoe, met financiële steun van NWO en STW, in Eindhoven bij elkaar. De eerste Nederlandse studieweek werd vorig jaar met succes gelanceerd.

Mediavertegenwoordigers zijn hierbij van harte welkom.

Half wiskundig Nederland zal zich in november als Studiegroep met de Industrie buigen over zeven moeilijke industriële problemen die de bedrijven niet zelf kunnen oplossen, omdat ze niet de benodigde wiskundige expertise in huis hebben. Voor een symbolisch bedrag van 2500 gulden per probleem is nu de maximale wiskundige kennis inzetbaar om tenminste tot een aanzet voor een oplossing te komen. De wiskundigen streven ernaar het probleem in een mathematisch model te vatten. De zeven te bestuderen problemen zijn na overleg met de industriële indieners uit zo'n vijftien aanmeldingen geselecteerd. Behalve de genoemde problemen worden aangepakt: Hoe verkrijg je een betrouwbaar compact model van een transistor? (Philips NatLab). Door vocht in de lucht kunnen met hars uitgeharde tafelbladen van hout of cellulosevezels krom trekken. Hoe kun je dit voorkomen? (Trespa International). Hoe bepaal je uit camerabeelden de plaats van een vliegtuigmodel in een windtunnel? (Nationaal Lucht- en ruimtevaartlaboratorium, NLR). Tussen de stalen pijp en de wand van een boorput voor olie verzamelt zich vaak modder. Hoe kan die modder zo effectief mogelijk worden weggespoeld? (Schlumberger). Het idee voor de wiskundestudiegroep met de industrie komt van de European Study Group with Industry, die in de jaren zestig in Oxford startte. De Studiegroep in Eindhoven is de 36e op Europese schaal. Eerdere studiegroepen kwamen bijeen in Groot-Brittannië en Denemarken. Het initiatief wordt gesteund door het Technologieprogramma Wiskunde Toegepast van de Technologiestichting STW en het NWO-Gebied Exacte Wetenschappen, door de werkgroep Industriële en Toegepaste Wiskunde van het Wiskundig Genootschap en door de Technische Universiteit Eindhoven.

Programma

Maandag 15 november: presentatie van de problemen door bedrijven (Auditorium TUE)

Dinsdag t/m donderdag werken de wiskundigen en vertegenwoordigers uit de industrie aan de aangedragen problemen.

Vrijdag 19 november: presentatie van de resultaten.

Daarnaast zijn er twee lezingen door internationaal vermaarde wiskundigen. Op 16 november houdt de wiskundige prof. Frank Kelly (University of Cambridge) de voordracht Mathematical Modelling of the Internet (16.00 uur, Auditorium); 17 november is er een lezing van de deskundige bij uitstek in wiskundig modelleren, prof. Alistair Fitt (University of Southampton) onder de titel Crazy Industrial Problems. (16.30 uur, Traverse).

Nadere informatie en aanmelding bij dr. Jaap Molenaar (Technische Universiteit Eindhoven), tel. 040 2474757 of 2474760, fax 040 2442150, e-mail jaapm@win.tue.nl of via internet https://www.itw.nl (Studiegroep), waar ook het programma is te vinden.

Laatste wijziging: 14-11-1999 Reakties naar: webmaster@stw.nl

Deel: ' Wiskundigen adviseren bedrijven in studieweek '