Wereld Natuur Fonds Nederland

WNF roept bouwers en gemeenten op tot energiezuinig bouwen

Energiezuinig bouwen op de WNF-website

Zeist, 14 jan. '98 - Vandaag roept Ed Nijpels als voorzitter van het WNF alle gemeenten, projectontwikkelaars en bouwbedrijven op om woningen te bouwen die bijdragen aan het behoud van de natuur.

Dit initiatief sluit aan bij de vijf voorbeeld-projecten van het Wereld Natuur Fonds in de gemeenten Nieuwegein, Nijkerk, Tilburg, Almere en Apeldoorn. In samenwerking met de bouwbedrijven Mabon, Bouwfonds, Wilma, Moes en Slokker worden in totaal 200 zeer energiezuinige woningen gebouwd, die maar liefst 50% zuiniger zijn dan de landelijke norm. Het WNF toont hiermee aan dat zeer energiezuinig bouwen mogelijk is, zonder subsidies en zonder veel extra kosten.

Het WNF is graag bereid communicatief samen te werken met alle partijen die gevolg geven aan de oproep van Nijpels. Voorwaarde voor samenwerking is dat de partijen voldoen aan bepaalde eisen. Onderdeel van dit eisenpakket is het gebruik van hout met het FSC-keurmerk, dat inmiddels goed verkrijgbaar is in Nederland. Dit hout is afkomstig van duurzaam beheerde bossen. De woningbouw kan op die manier extra bijdragen aan het behoud van de natuur.

Circa 10% van het Nederlandse energiegebruik komt jaarlijks voor rekening van verwarming van ruimten en tapwater in woonhuizen. De komende jaren worden er nog zo'n 500.000 huizen gebouwd. Dit biedt dus genoeg kansen om aanzienlijke energiebesparingen te behalen. Energiebesparing en duurzame energie vormen de kern van de oplossing van het klimaatprobleem en zijn belangrijke middelen om de natuur te sparen.

Deel: ' WNF roept bouwers en gemeenten op tot energiezuinig bouwen '