Ingezonden persbericht


Doorn, 3 mei 2012

PERSBERICHT

BTW-verhoging klap in gezicht
Woonbranche heeft stimulerende overheid nodig

De woonbranche heeft een moeizaam eerste kwartaal achter de rug. De branche werd de dupe van de onzekere consument die beperkt investeert in duurzame goederen. Dat de woningmarkt niet in beweging komt, trekt een dubbele wissel op de omzetontwikkeling in de branche. Die loopt ruim 8% achter op het eerste kwartaal van 2011, blijkt uit cijfers van de woonwinkelmonitor van CBW-MITEX.

Beweging
"Alles moet erop zijn gericht om de bestedingen te stimuleren. Dat heeft de woonbranche nodig. De aangekondigde BTW-verhoging heeft vooral een averechts effect. De consument zal verder verkrampen in zijn uitgavenpatroon", stelt de boze CBW-MITEX voorzitter Jan Meerman. Hij vertegenwoordigt 17.000 woon- en modewinkels in ons land. "We brengen alles in stelling om de verhoging per 1 oktober van tafel te krijgen. Dat de overheidsuitgaven in balans moeten komen, is helder. Maar om daarvoor de BTW per 1 oktober te verhogen is grote onzin. Het heeft niets met de staatsbegroting van 2013 te maken. Het mag niet zo zijn dat nu nog meer ondernemers onder de armoedegrens terecht komen. Dit besluit is een harde trap de verkeerde kant op."

Doodsteek
De aangekondigde BTW-verhoging maakt dat alle voorraden meteen 2% minder waard zijn. "En dat betaalt een ondernemer natuurlijk zelf, want niemand verhoogt midden in het verkoopseizoen de eindprijzen. Die zouden dan voor de consument volslagen onlogisch worden. Dit belachelijke BTW-plan is de doodsteek voor ondernemers die op het randje van hun mogelijkheden nog ondernemen en moet van tafel. De lobbymachine draait volop."

Positief
Dat de politiek enkele hervormingen voor de woningmarkt doorvoert, beoordeelt de CBW-MITEX voorzitter positief. "Toekomstige huizenkopers weten waar ze aan toe zijn als het gaat om de waarde opbouw van de woning. Ook gunstig is dat de overdrachtsbelasting laag blijft. Dat er voor huidige huizenbezitters niets verandert ten aanzien van de fiscale aftrekbaarheid van betaalde hypotheekrente brengt ook rust. Dat op zich is positief voor de woonbranche."

Impact
In het eerste kwartaal van 2012 daalde de omzet in de woonbranche gemiddeld 8,6%. Waar het segment woningtextiel nog een plus weet te realiseren van 1,2%, verliest het segment keukens 18,1% omzet op dezelfde periode vorig jaar. De vastgelopen woningmarkt en het negatieve consumentenvertrouwen hebben veel impact op de verkoop van keukens. Bovendien speelde ook de zeer koude maand februari parten. De hele detailhandel had last van de kou. De omzet voor winkels in kurk en parket bleef met een plusje van 0,5% vergelijkbaar met de eerste drie maanden van vorig jaar. Slaapspeciaalzaken zagen voor het vijfde jaar op rij hun omzet in kwartaal 1 dalen, dit keer met 5%. Meubelspeciaalzaken eindigden ook in de rode cijfers met -8,9%. Gemengde woonzaken konden de omzetschade beperken tot -2,2%.

Rijp
CBW-MITEX verwacht dat dit jaar slechts 20% van de ondernemers groei zal realiseren en bestempelt 2012 als transformatiejaar. Het concreet maken van samenwerking tussen collega retailers en met fabrikanten is noodzakelijk voor de continuïteit van winkels. De markt is er rijp voor. De omvorming van fysieke winkels naar zogenaamde cross channel concepten die bestaan uit combinaties van stenen winkels en online activiteiten past hierbij. Het past bij het gedrag van de consument die voortdurend switcht tussen de online en offline wereld.

EINDE PERSBERICHT

Deel: ' Woonbranche heeft stimulerende overheid nodig '






Lees ook