Vereniging Eigen Huis

Nieuwste woonconsument home

In de woonconsument van september 1999

Helft hypotheekoffertes deugt niet
Met pakkende uitspraken laten hypotheekadviseurs u geloven dat zij het beste met u voor hebben. Maar helaas... bij 50% van de adviezen, slaan zij de plank behoorlijk mis. Te duur, ongunstige voorwaarden, onverantwoord hoog leenbedrag, hypotheekvorm met (te) veel risico... Dergelijke kritiek is van toepassing op bijna de helft van alle hypotheekoffertes die onze Financiël en fiscale ledenservice van januari tot en met juni dit jaar beoordeelde. Vraag 'vereniging eigen huis' daarom om een second opinion.

Rechtsbescherming consument moet beter (juridisch jaarverslag 19980 Er wordt veel gepraat over betere woonkwaliteit in de nieuwbouw. Er moet beter worden geluisterd naar de wensen van de woonconsument. Maar minstens zo belangrijk vinden wij de kwaliteit van de huizen zelf. De bouwwereld belooft al jaren beterschap. Maar zo lang het bij mooie woorden blijft, merkt de koper van een eigen huis daar niet veel van.

Huizenprijzen fors gestegen
In het eerste halfjaar van 1999 werd voor de gemiddelde woning ƒ 323.000,- betaald. In 1998 was dat nog ƒ 283.000,-. Dat is een stijging van maar liefst 14%. De verschillen per regio zijn echter groot.

Nieuwe dienst: Gegarandeerd Woningonderhoud
Vanaf heden kunt u een abonnement van 10 jaar sluiten op het onderhoud van uw huis. Uw huis verkeert na die tien jaar gegarandeerd in prima staat. Het abonnement is uiterst scherp geprijsd en leden krijgen daarop een korting van 5%. De 'vereniging eigen huis' controleert het onderhoud steekproefsgewijs. Uitsluitend solide bedrijven van goede naam en faam worden ingeschakeld. Klik hier voor meer informatie.

Eigenaren wordt wakker / Kopers let op
Een actieve vereniging van eigenaren zorgt voor het appartementencomplex als een goed huisvader en reserveert op tijd geld voor toekomstig onderhoud. Vergadert uw vereniging van eigenaren niet of nauwelijks? Is er geen onderhoudsplan en staat de onderhoudsreserve nagenoeg op nul? Dan heeft u te maken met een 'slapende' vereniging van eigenaren. Wakker schudden loont.
En bent u van plan een appartement te kopen. Informeer dan tijdig naar de activiteiten van de vereniging van eigenaren. Immers, voorzorg voorkomt zorg.

En verder....

* Uit het lood

* Financieel advies van de maand

* Uitgaven