Workshops stemmen voor mensen met een licht verstandelijke beperking

Amsterdam, 7 februari 2017

Workshops stemmen voor mensen met een licht verstandelijke beperking

Stichting Prisma organiseert donderdag 9 maart een workshop over stemmen en verkiezingen, speciaal voor mensen met een licht verstandelijke beperking.

Lees hieronder meer over het belang van de workshop, die voor maar liefst 18% van de stemgerechtigden georganiseerd wordt. De workshop wordt georganiseerd in de Centrale Openbare Bibliotheek Amsterdam.

In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen organiseren Stichting Prisma en MEE het project ‘Stem jij ook?’. Het doel is om mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) goed voor te lichten op de verkiezingen en het stemmen.

Stem jij ook?

De workshop is onderdeel van het grotere ‘Stem jij ook?’-project. ‘Stem jij ook?’ werd voor het eerst georganiseerd in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 2012. Vanwege het succes en de positieve reacties van zowel deelnemers als politici werd het project nadien ook georganiseerd voor de gemeenteraadsverkiezingen, de Europese verkiezingen en de Provinciale Statenverkiezingen.

Kiezers en zetels

Het project richt zich op volwassenen met een IQ tussen 50 en 85. In Nederland wonen bijna 75.000 mensen met LVB (IQ 50 – 70) en daarnaast nog eens 2,2 miljoen zwakbegaafden (IQ 70- 85). Samen is dit 18% van het aantal kiesgerechtigden in Nederland.

Daarnaast worden politici bewust gemaakt van de omvang van de kiezersgroep, de noodzaak en het belang hen begrijpelijk aan te spreken en in te gaan op hun specifieke behoeften en vragen. De politicus die volgens de doelgroep het duidelijkst spreekt ontvangt daarvoor een bokaal.

Informatie en aanmelden

Alle informatie over het project ‘Stem jij ook?’ en achtergrondinformatie over de verkiezingen, stemmen en de Landelijke Kiezersdag is terug te vinden op de website www.stichtingprisma.nl/workshop-stem-jij-ook en www.stemjijook.nu. Belangstellenden voor de workshop in Amsterdam kunnen zich aanmelden via info@stichtingprisma.nl

Deze workshop wordt gratis aangeboden.

Zoekwoorden:

Deel: ' Workshops stemmen voor mensen met een licht verstandelijke beperking '