Ingezonden persbericht

Zeist, 29 maart 2012

Internationale voetbalcompetities verenigen zich
World League Association opgericht

In Manchester is op 28 maart de World League Association (WLA) officieel gelanceerd. Het nieuwe samenwerkingsverband tussen de grote internationale Betaald Voetbal competities stelt zich tot doel om namens de competities wereldwijd de leidende stem te worden door de sport op alle mogelijke gebieden te beschermen, te verbeteren en verder te ontwikkelen. Directeur Frank Rutten van Eredivisie CV, de koepelorganisatie van de 18 Eredivisie Clubs, is aangesteld als lid van de Raad van Bestuur van WLA.

WLA is opgericht door de Association of European Professional Football Leagues (EPFL), de South African Premier Soccer League in Afrika, Major League Soccer (MLS) in Amerika, de Thai Professional League in Azië en de United Arab Emirates League in het Midden Oosten.

WLA opereert in samenwerking met FIFA en alle overige belanghebbende organisaties binnen de internationale voetbalgemeenschap. De belangrijkste doelstellingen van WLA zijn:

* het verder bevorderen en ontwikkelen van het Betaald Voetbal in al zijn dimensies, zowel op als buiten het veld;
* het stimuleren en bevorderen van eenheid tussen de wereldwijde competities, en het beschermen van de gemeenschappelijke belangen en ambities;
* de stem van de competities te zijn waar het gaat om alle zaken van gemeenschappelijk belang;
* Het bevorderen van de dialoog, samenwerking, vriendschappelijke betrekkingen en eenheid tussen de competities;
* het op mondiaal niveau bevorderen en beschermen van de algemene belangen voor het Betaald Voetbal;
* het faciliteren van het verzamelen en uitwisselen van informatie en succesvolle initiatieven tussen de competities onderling;
* het stimuleren van vriendschappelijke betrekkingen en samenwerking tussen de competities enerzijds en andere sport instanties (FIFA, IOC, FIFPro, etc) en alle sportgerelateerde en politieke instellingen anderzijds;
* om de principes en positieve waarden van het voetbal te behouden en de integriteit van de sport te allen tijde te beschermen;
* het organiseren van bijeenkomsten, conferenties, trainingen en overige gezamenlijke evenementen met betrekking tot de bevordering van het Betaald Voetbal en de commerciële ontwikkeling van de competities.

De Raad van Bestuur van WLA telt elf leden: sir David Richards (Voorzitter van de Premier League), Frédéric Thiriez (President van de Franse competitie), Sergey Pryadkin (President van de Russische competitie), José Luis Astiazaran (President van de Spaanse competitie), Frank Rutten (Directeur van de Nederlandse competitie), Claus Thomsen (Directeur van de Deense competitie), Dr. Irvin Khoza (Voorzitter van de Zuid Afrikaanse Premier Soccer League), Don Garber (Commissaris van MLS), Worawi Makudi (President van de Thaise League), Yousef Yaqoob Al Serkal (Voorzitter van de competitie van de Verenigde Arabische Emiraten). Het elfde lid wordt nog gekozen door de niet-Europese competities.

WLA.JPG

Eredivisie
Sinds 1956 zijn de sterkste clubs van Nederland verenigd in één competitie: de Eredivisie. Al ruim een halve eeuw staat de Eredivisie voor topvoetbal in Nederland. Deze bakermat van het nationale voetbal heeft wereldwijd een reputatie opgebouwd van spannend, vernieuwend en creatief voetbal. Gevoed door de sterke Nederlandse voetbalcultuur staat de Eredivisie bovendien tot ver over de landsgrenzen bekend als ideale broedplaats voor voetbaltalent. Direct of indirect is de Eredivisie dan ook hofleverancier van de vaderlandse voetbaltrots Oranje. Door talenten de kans te geven zich te ontwikkelen in een aantrekkelijke en spannende competitie wordt zodoende een stevig fundament gelegd onder het Nederlands Elftal, dat al jaren tot de wereldtop behoort. De achttien Eredivisie Clubs hebben zich verenigd in de overkoepelende organisatie Eredivisie CV. Oorspronkelijk, sinds 1997, was dit een Naamloze Vennootschap. Eind 2004 hebben de clubs ervoor gekozen de rechtsvorm om te zetten in een Co mmanditaire Vennootschap: Eredivisie CV (ECV). Het doel van de vennootschap is onder andere het optimaliseren van de commerciële exploitatie van de mediarechten en sponsorrechten ten behoeve van én namens de achttien Eredivisieclubs. De Eredivisie CV tracht namens de clubs zoveel mogelijk Nederlanders te verbinden met de Eredivisie, de hoogste voetbalcompetitie van Nederland. Door gebruik te maken van een gezonde exploitatie wordt getracht op sportief vlak een hoogwaardige en aantrekkelijke competitie te hebben én houden in Nederland, om zo maximale aansluiting te behouden met buitenlandse competities.

Deel: ' World League Association opgericht '