World Online en Firetalk bundelen krachten om geïntegreerde communicatiediensten in heel Europa aan te bieden

Rotterdam/San Francisco, 28 maart 2000 - Vandaag hebben World Online International, de snel groeiende pan-Europese Internetcommunicatieonderneming, en Firetalk Communications aangekondigd samen te gaan werken om Firetalk's voice services te leveren aan Internet gebruikers door heel Europa. Door het toevoegen van Firetalk worden World Online's Internetdiensten versterkt met een krachtig voice communicatiesysteem dat meerdere spraakdiensten in één down-load combineert.
De overeenkomst houdt in dat World Online door middel van Firetalk de klanten een complete oplossing voor instant messaging en spraakcommunicatie kan bieden. De diensten omvatten wereldwijde telefonie, spontane conference calls, voice mails, voice- en tekst chat en gezamenlijk surfen over het Internet. De uitgebreide technologie van Firetalk wordt beschikbaar voor alle World Online gebruikers via WorldOnline.com en World Online's lokale websites en wordt gebundeld met alle toekomstige World Online servicesoftware. Firetalk zal gebruik kunnen maken van het complete gebruikersnetwerk van World Online. World Online zal Firetalk's Europese voice servers in haar netwerk van data centers opnemen.

De gebruikersvriendelijke toepassing van Firetalk voor spraakcommunicatie via Internet is gelanceerd in oktober 1999 en heeft al meer dan 800.000 gebruikers in 28 landen. Op dit moment benutten Firetalk gebruikers circa 70 miljoen minuten aan gratis voice communicatieservices per maand. Momenteel levert World Online Internetdiensten aan 1.9 miljoen klanten in 15 landen. Een week na de spraakmakende grootste Internetbeursgang in Europa, zet World Online een belangrijke stap in de richting van het doel om Europa's grootste Internetcommunicatiebedrijf te worden. World Online wordt het eerste Internetcommunicatiebedrijf dat gratis voice communicatieservices op deze schaal aanbiedt aan klanten. Naast de mogelijkheid om via Firetalk met elkaar te spreken, zullen World Online abonnees ook toegang krijgen tot Firetalk's groeiende wereldwijde gebruikersnetwerk. Deze strategische samenwerking volgt op het belang dat World Online in december 1999 in Firetalk heeft genomen.

"De combinatie van World Online's Europese netwerk en Firetalk's veelomvattende pakket van Internetspraakdiensten, geeft miljoenen Internetgebruikers een communicatiemiddel dat krachtiger is dan de telefoon," zegt Bruno Tapolsky, President en Chief Executive Officer van Firetalk Communications. "Firetalk zal door deze samenwerking op de Europese markt kunnen doordringen om net zo snel te groeien als in de Verenigde Staten."

Simon Duffy, plaatsvervangend voorzitter en CEO van World Online, reageert; "Met Firetalk zullen onze abonnees over de krachtigste messaging- en voice service beschikken die heden op de markt is. World Online gebruikers kunnen gratis gebruik maken van Firetalkdiensten, zoals instant messages, voice mail, en conference calls, door middel van een gebruikersvriendelijke toepassing die in één down-load kan worden binnengehaald."

Het leveren van Firetalk voiceservices aan klanten versterkt World Online's positie van full-service Internetcommunicatiebedrijf. Firetalk streeft ernaar de eerste Internet-gebaseerde telecommunicatieonderneming te zijn. De Firetalk service is een aanvulling voor World Online's indrukwekkende reeks Internetdiensten en applicaties voor zowel particulier als zakelijk gebruik. Beide partijen verwachten deze samenwerking op korte termijn verder te kunnen invullen.

World Online International heeft haar hoofdzetel in Nederland. Sinds maart 2000 heeft het bedrijf 1.9 miljoen individuele gebruikers (exclusief de 180,000 abonnees verkregen met Localtel eind februari 2000) en meer dan 34,000 zakelijke cliënten. World Online biedt in 15 landen toegang tot het Internet en een rijke schakering aan Internetcontent. De belangrijkste aandeelhouders van World Online zijn de in Zwitserland gevestigde Sandoz Family Foundation, Intel en Reggeborgh Beheer. Het bedrijf heeft strategische samenwerkingen met onder meer Shell, Netscape, Bouygues, Microsoft, Bertelsmann, Reuters and Vodacom (de Zuid-afrikaanse zustermaatschappij van Vodafone). Meer informatie: www.worldonline.com.

Deel: ' World Online en Firetalk bundelen krachten '