Datum : 8/11/1999 Lokbonus 20.000 voor it'er

World Online gaat als een van de eerste bedrijven in de informatietechnologie (it) nieuwe werknemers lokken met een forse geldbonus. It'ers, zoals systeembeheerders en programmeurs, krijgen naast een salaris een eenmalige bonus uitgekeerd van 20.000 bruto als zij kiezen voor een baan bij de internetprovider. Voorwaarde is wel dat de nieuwe werknemer minstens een jaar bij World Online blijft werken. Hiermee wordt in het harde gevecht om schaars personeel in de Nederlandse it-branche een nieuwe fase ingeluid. De branche, waar naar schatting 180.000 mensen werken, kent momenteel 15.000 onvervulbare vacatures. Het jaarlijkse personeelsverloop is met gemiddeld ruim 15 procent erg hoog. Ook de 10 procent die de it-sector verlaat is bovengemiddeld. Met name telecombedrijven vissen graag in de it-vijver.Woordvoerder G. Brikkenaar van Dijk van World Online signaleert dat it'ers steeds vaker voor een hoger salaris naar de concurrent overstappen. Het effect van lokkertjes is daarom niet langer voldoende. "De vraag naar met name webdesigners, systeembeheerders en grafisch ontwerpers is zo groot dat we uit nood voor een andere koers hebben gekozen."In 1995 zette it-bedrijf CMG de trend door sollicitanten met de raad van bestuur te laten bellen. Daarnaast werd met een ballonvaart, een vliegtocht en een beaujolais-party geprobeerd de sollicitanten te lijmen. Dit leverde het bedrijf een grote naamsbekendheid op. It-bedrijven zijn sindsdien massaal overgestapt op 'alternatieve' wervingsmethoden.

Deel: ' World Online hanteert lokbonus werving it'ers '