Ingezonden persbericht

Contact: Janet Brumfield Susie Quitter WorldCom Public Relations Sun Microsystems, Inc.
614-723-1060 or 800-644-NEWS 650-786-2566 janet.brumfield@wcom.com
susie.quitter@sun.com

Contact: Jasperina Prevoo
WorldCom Corporate Communication
020 7112544 or 06 55 787250
jasperina.prevoo@wcom.nl

WORLDCOM EN SUN GAAN SAMEN TOONAANGEVENDE MANAGED HOSTING OPLOSSINGEN

BIEDEN AAN BEDRIJVEN OVER DE HELE WERELD

WorldCom managed hosting services onderscheiden met prestigieuse SunToneSM certificatie

CLINTON, Miss., en PALO ALTO, Calif., 11 October, 2001 ? WorldCom (NASDAQ: WCOM), de toonaangevende global business data en Internet communications provider en Sun Microsystems, Inc. (NASDAQ: SUNW), marktleider op het gebied van Internet computing, hebben een overeenkomst getekend om gezamenlijk aan bedrijven over de hele wereld hosting producten en diensten aan te bieden. Sun zal WorldCom ook op UNIX® gebaseerde hardware en software voor het wereldwijde netwerk van haar datacentra leveren.

Op basis van de marketing en sales overeenkomst zullen WorldCom en Sun gezamenlijk verkoopkansen benutten waardoor de wederzijdse mogelijkheden, producten en diensten optimaal ingezet kunnen worden. "Dankzij deze overeenkomst kunnen bedrijven profiteren van de vereende krachten van WorldCom en Sun. Twee Internet pioniers die samen geavanceerde networking en hosting technieken bieden", aldus Ron McMurtrie, vice president van WorldCom Global e-Services.

WorldCom biedt cliënten toegang tot het veilige, high-performance Sun platform via haar managed hosting datacentra in Amerika, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Japan. De organisatie zal Sun servers en storage ondersteunen binnen de robuuste Solaris? Besturingsomgeving, alsmede iPlanet? Web Server software van iPlanet E-Commerce Solutions, een Sun-Netscape alliantie. Sun biedt tevens consulting, service en support om aan de beschikbaarheidnorm te voldoen die WorldCom cliënten verwachten.

De overeenkomst stelt WorldCom bovendien in staat om aan haar Internet colocatie cliënten Sun hardware en software te verkopen. Hierdoor kan WorldCom haar colocatie cliënten een compleet, one-stop, single-source oplossing bieden voor alle hosting behoeften.

Verder nieuws is dat WorldCom's uitgebreide portfolio van managed hosting services is onderscheiden met het SunToneSM Certified "keurmerk"voor kwaliteit onderdeel van het SunTone Certification en Branding Program.

Het SunTone programma, dat onder leiding staat van Sun, is een gezamenlijk initiatief uit de IT-sector om cliënten die gebruikmaken van Web-enabled services en applicaties te voorzien van middelen om providers te identificeren die voldoen aan de strengste voorwaarden ten aanzien van infrastructuur, betrouwbaarheid, performance, schaalbaarheid, veiligheid en beschikbaarheid. Aan de SunTone certificering kunnen klanten zien dat de managed hosting services van WorldCom van zeer hoge kwaliteit zijn.

"Het SunTone programma is ontworpen om cliënten ervan te verzekeren dat elk onderdeel van de dienstverlening en de infrastructuur van een service provider grondig is bestudeerd voor we ook maar iets zeggen over de kwaliteit ervan," zegt Tim Dwyer, vice president van Sun's Industry Solutions Group. "Aan de SunTone certificatie kunnen zakelijke cliënten over de hele wereld zien dat de managed hosting services van WorldCom voldoen aan de zeer strenge eisen van onze sector ten aanzien van performance, betrouwbaarheid en veiligheid."

Tot WorldCom's Web hosting services behoort een ongeëvenaarde serie uitgebreide oplossingen (van high-end managed hosting tot Internet colocatiediensten) die voldoet aan de behoeften van elke onderneming. WorldCom's pakket van wereldwijde Web hosting producten draait op het onderscheiden IP netwerk van het bedrijf via de datacentra in Amerika, Europa en Asia Pacific. Managed Web hosting services maken deel uit van het zeer complete scala aan geavanceerde data networking- en communicatieproducten en diensten dat WorldCom biedt aan zowel grote als kleine bedrijven over de hele wereld.

Over de WorldCom Group
WorldCom Group (NASDAQ: WCOM) is een toonaangevende global communications provider voor de digitale generatie. Het bedrijf is actief in meer dan 65 landen en heeft een omzet van meer dan USD 20 miljard op jaarbasis. WorldCom biedt de innovatieve technologieën en diensten die de basis vormen voor het bedrijfsleven in de 21ste eeuw. Voor meer informatie kunt u terecht op http://www.worldcom.com.

Over Sun Microsystems, Inc.
Sinds haar oprichting in 1982 groeide Sun Microsystems, Inc. (NASDAQ: SUNW) op basis van één visie - The Network Is The Computer(TM) ? uit tot een toonaangevend leverancier van industriesterke hardware, software en services die het Internet aansturen en het bedrijven over de hele wereld mogelijk maakt om maximaal te profiteren van de aanwezige middelen. Sun heeft een jaarlijkse omzet van USD 18.3 miljard en is te vinden in meer dan 170 landen en op het World Wide Web op http://www.sun.com.

Sun, Sun Microsystems, the Sun logo, SunTone, Solaris, iPlanet and The Network Is The Computer zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Sun Microsystems, Inc. in Amerika en andere landen. UNIX is een geregistreerd handelsmerk in Amerika en in andere landen onder exclusieve licentie van X/Open Company Ltd.
Netscape en het Netscape N logo zijn geregistreerde handelsmerken van Netscape Communications Corporation in Amerika en andere landen. Andere Netscape logos, product- en servicenamen zijn tevens handelsmerken van Netscape Communications Corporation die geregistreerd kunnen zijn in andere landen.

Deel: ' Worldcom en sun gaan managed hosting oplossingen aanbieden '