Bestuur besluit tot 11% dividendverhoging en 2-voor-1 aandelensplitsing:

Xerox boekt winstgroei per aandeel van 16% in vierde kwartaal '98

Amstelveen, 27 januari 1999 Xerox heeft haar financiële resultaten van het vierde kwartaal en tevens hele jaar 1998 bekend gemaakt. In het vierde kwartaal realiseerde de onderneming een winstgroei per aandeel van 16% naar US $ 1,69; de winst steeg met 17% naar US $ 615 miljoen, voornamelijk door de uitstekende omzet van digitale producten, alsmede de margeverbeteringen en voordelen die nog steeds voortkomen uit het wereldwijde herstructureringsprogramma. Over het hele jaar 1998 steeg de winst per aandeel met 16% naar US $ 4,67 en de winst met 17% naar US $ 1,7 miljard. De totale omzet bedroeg in 1998 US $ 19,4 miljard; in 1997 bedroeg de jaaromzet US $ 18,2 miljard.

Xerox kondigde vandaag ook aan dat de Raad van Bestuur goedkeuring heeft gegeven aan een verhoging van de kwartaaldividenduitkering uit gewone aandelen met 11% en een 2-voor-1 aandelensplitsing. De dividendverhoging is de vierde opeenvolgende jaarlijkse verhoging; de aandelensplitsing is de tweede in drie jaar.

Omzet digitale producten overschrijdt helft totale omzet "Het vierde kwartaal van 1998 brak weer alle records, met een sterke winstgroei conform onze doelstellingen, zelfs al werd de omzetgroei vóór koersdoorberekening van 7%, beïnvloed door de zwakkere economie in sommige regio's," aldus Xerox' Chairman en Chief Executive Officer Paul A. Allaire. De omzet van digitale producten groeide met 33% in het kwartaal en bedroeg voor het eerst meer dan de helft van de totale omzet van Xerox. De omzetgroei werd bewerkstelligd door zeer goede verkopen van digitale zwart/wit copiers, een sterke verkoopstijging in het indirecte kanaal van de monochrome netwerklaserprinters en sterke groei in production publishing. De omzet van analoge zwart/wit copiers daalde in het vierde kwartaal van 1998 met 16% als gevolg van de overstap van klanten naar digitale copiers, enkele zwakkere economieën en de vooral in Europa aanhoudende prijsdruk.

1999 en verder
"De wereldwijde groeikansen voor documentproducten en -oplossingen blijven groot," aldus Rick Thoman, President en Chief Operating Officer bij Xerox. "We richten ons op het leveren van branche-gerichte oplossingen en diensten en de verbreding van onze activiteiten in algemene markten via het indirecte kanaal, waaronder de retail, distributeurs en E-commerce. We blijven investeren in een groeiend portfolio van technologisch geavanceerde producten, diensten en oplossingen, alsmede in marketing- en distributiekanalen. We verwachten in 1999 een positieve uitwerking op onze resultaten door de verbetering van de Europese en Japanse muntkoersen. De doelstelling voor de komende jaren blijft een winstgroei per aandeel van tussen de
15% en 20%."

10,3 miljoen aandelen teruggekocht
In het vierde kwartaal van 1998 kocht Xerox 230.000 eigen aandelen terug voor een bedrag van US $ 25 miljoen in het kader van het programma met als doel het terugkopen van een US $ 1 miljard aan aandelen. Inmiddels heeft Xerox 10,3 miljoen aandelen teruggekocht met een waarde van US $ 594 miljoen. In verband met het herstructureringsprogramma verlieten in het vierde kwartaal 2200 medewerkers de organisatie, waarmee het totaal op 5400 komt. Uiteindelijk zal de organisatie met ongeveer 9000 arbeidsplaatsen worden afgeslankt, om de concurrentiepositie te verbeteren en de kostenstructuur aan te passen aan de eisen van de digitale markt.

The Document Company Xerox
The Document Company Xerox is wereldwijd marktleider in producten, systemen, services en supplies voor document processing en document management. Naast toonaangevende copiers, printers - zowel zwart/wit als (steun)kleur - en multifunctionele apparatuur biedt Xerox een breed pakket document outsourcing diensten, op het gebied van documentproductie, documentbeheer, workflow, netwerken en ondersteuning. Als technologisch solutions provider voor de kantoor-, productie- en service-omgeving is Xerox actief in meer dan 130 landen. Xerox realiseerde in 1998 met haar kernactiviteit document processing wereldwijd (exclusief Japan) een omzet van US $ 19,4 miljard. Bij de Nederlandse vestigingen van Xerox in Amstelveen (hoofdkantoor), Zeist (marketingorganisatie) en Venray (productie, recycling en Europees logistiek centrum) zijn in totaal meer dan 3.600 mensen werkzaam.

Deel: ' Xerox boekt winstgroei per aandeel van 16% '