Xerox bouwt commitment aan Europa verder uit

Dublin, 17 juni 1999 ­ De vandaag door Xerox aangekondigde vestiging in Europa van een geavanceerde productiefaciliteit voor componenten voor inkjetprinters ­ goed voor 1300 nieuwe arbeidsplaatsen in de komende vier jaar ­ brengt Xerox' Europese investeringen in de afgelopen twee jaar op een totaal van ruim een miljard dollar. De nieuwe fabriek betekent ook een groei van het personeelsbestand van Xerox Europa naar bijna 23.000 medewerkers in 2003.

Daarnaast is Xerox indirect verantwoordelijk voor nog eens zo'n 4.500 banen door heel Europa door contracten met dienstverleners in de IT, telecommunicatie, beveiliging en facility management. Een aanzienlijk deel van de extern betrokken diensten ter ondersteuning van de Europese activiteiten ­ zoals voorzieningen op het gebied van voertuigen, distributie, logistiek en accomodaties ­ wordt ingekocht bij Europese bedrijven, waarmee voor miljarden wordt bijgedragen aan de Europese economie. Daar staat tegenover dat 25% van de wereldwijde omzet van Xerox wordt gegenereerd uit Europese klanten. In 1998 bedroeg de wereldwijde omzet (exclusief Japan) US$ 19,4 miljard.

Xerox investeert alleen op het gebied van research & development wereldwijd al meer dan 1,6 miljard dollar per jaar. Daarvan wordt 10% geïnvesteerd in Europa, te weten in de onderzoekslaboratoria in Cambridge en Welwyn Garden City in het Verenigd Koninkrijk en Grenoble in Frankrijk. Pierre Danon, president van Xerox Europa, zegt over de Europese investeringen van Xerox: "Met de beslissing om de nieuwe inkjetproductiefaciliteit in Europa te vestigen erkent Xerox de aanwezige professionaliteit, expertise en ervaring in Europa. Het toont ook aan dat Xerox zich voor de lange termijn wil binden aan de Europese markt. Als onderdeel van de maatschappij willen we ook onze verantwoordelijkheid nemen om op cultureel, milieu- en sociaal gebied initiatieven door heel Europa te ondersteunen. Een voorbeeld daarvan is het Gutenberg 21st Century Initiative, waarmee we Europa's literaire culturele erfgoed willen beschermen en behouden voor de toekomst."

Op het gebied van milieubeleid speelt Xerox - en met name Xerox Manufacturing (Nederland) B.V. in Venray - in Europa een toonaangevende rol. Zo werd Xerox in 1996 onder meer onderscheiden met de European Better Environment Award van de Europese Commissie en voor haar 'Recovery of Waste"-initiatief binnen het United Nations Environment Programme. Ook de ontwikkeling van Xerox' intensieve recycling-activiteiten kwam in Europa tot stand. Over Xerox Europa Xerox Europa is onderdeel van Xerox Corporation, 's werelds zesde onderneming in informatietechnologie, en brengt producten, oplossingen en diensten door heel Europa op de markt. Het is de missie van Xerox Corporation wereldwijd leiderschap te verwerven in de markt van document- en kennismanagement door middel van oplossingen die de kloof tussen papieren en digitale documenten overbruggen en zakelijke productiviteit verhogen door het delen van kennis.

In 1998 bedroeg de omzet van Xerox Europa US$ 5,4 miljard. De organisatie telt 19.000 medewerkers, heeft productiefaciliteiten in Ierland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Spanje en geavanceerde onderzoekscentra in Cambridge (Verenigd Koninkrijk) en Grenoble in Frankrijk. Bij de Nederlandse vestigingen van Xerox in Amstelveen (hoofdkantoor), Zeist (marketingorganisatie) en Venray (productie, recycling en Europees logistiek centrum) zijn in totaal meer dan 3.000 mensen werkzaam.

Deel: ' Xerox bouwt commitment aan Europa verder uit '