Gezamenlijke investering van 2 miljard dollar in inkjet-R&D, -productie en
-marketing:

Xerox, Sharp en Fuji Xerox bundelen krachten in SOHO Printing Alliance

Amstelveen, 15 maart 2000
Xerox, Sharp en Fuji Xerox investeren 2 miljard dollar in een SOHO Printing Alliance, een gezamenlijke alliantie waarmee zij de wereldwijde SOHO-markt (small office/home office) snellere en goedkopere inkjetproducten gaan leveren. De krachtenbundeling van Xerox, Sharp en Fuji Xerox betekent dat de SOHO-markt er een speler van ongekend formaat bij krijgt en een rechtstreekse uitdaging aan het adres van Hewlett-Packard. Xerox, Sharp en Fuji Xerox zullen ieder een volledige lijn van voordelige inkjetproducten lanceren en mikken daarmee op een marktaandeel in de dubbele cijfers. De drie partijen zullen hun wereldwijde distributiekanalen inzetten om de producten uit te leveren via zo'n 12.000 retail outlets, web sites en andere verkoopkanalen.

De SOHO Printing Alliance combineert Xerox' sterke merk, meer dan 600 inkjetpatenten en één van 's werelds grootste inkjetassortimenten met Sharp's expertise in productontwikkeling en productie en Fuji Xerox' technologische know-how. In de komende vijf jaar zullen Xerox, Sharp en Fuji Xerox meer dan 2 miljard dollar investeren in onderzoek, ontwikkeling, productie, reclame en marketing. "Samen zullen we bereiken wat we ieder afzonderlijk niet zouden kunnen realiseren: de kracht van een multi-miljarden onderneming die als geen ander kan concurreren in de inkjetmarkt," aldus Rick Thoman, president en CEO van Xerox. "Onze focus op de SOHO-markt zal resulteren in een drastische groei door de afzet van miljoenen inkjetproducten en gerelateerde supplies." Xerox schat dat inkjetproducten en -supplies wereldwijd een potentiële markt van 57 miljard dollar vertegenwoordigen met zeer sterke jaarlijkse groei.

Xerox, Sharp en Fuji Xerox hebben al verregaande maatregelen genomen om de productie van inkjetproducten, printkoppen en inkjetcartridges te versnellen en te verhogen. Xerox vestigde en vernieuwde bijvoorbeeld inkjetproductie-sites in Ierland, de Verenigde Staten en Brazilië, en Sharp zette een inkjet-fabriek op in de Filipijnen.

Uit een internationaal marktonderzoek dat Xerox in de afgelopen maanden uitvoerde, blijkt dat - met name de meer ervaren - SOHO-gebruikers vragen om een hoge printkwaliteit, hogere printsnelheden en lagere aanschaf- en gebruikskosten. De SOHO Printing Alliance speelt daar op in met concurrerende geprijsde inkjetproducten die minstens 50 % sneller zijn dan vergelijkbare producten van HP en andere leveranciers, en tot 20 % minder inkt verbruiken. In de komende paar maanden zal Xerox desktop-inkjetprinters, copiers en multifunctionals lanceren op de Noord-Amerikaanse, Europese en zich ontwikkelende markten; Sharp en Fuji Xerox zullen producten onder hun eigen merk aanbieden op de Japanse en andere markten.

De nieuwe producten kennen twee belangrijke concurrerende voordelen. De zogenaamde eXpress Mode is een speciale printmodus waarin gebruikers met behoud van afdrukkwaliteit aanzienlijk sneller kunnen printen door bidirectional printing. Bidirectional printing zorgt ervoor dat kleureninkt in één keer op het papier terechtkomt, in plaats dat de printkop twee keer dezelfde weg moet afleggen zoals bij de meeste andere printers. Daarnaast zijn alle nieuwe producten voorzien van InkLogic, een systeem met vier aparte cartridges zodat gebruikers slechts één kleur hoeven te vervangen, in plaats van een hele cartridge met drie kleuren waarvan er maar één daadwerkelijk op is. Verder zijn de nieuwe inkjetproducten uitgerust met duurzame printkoppen die zo'n 10.000 pagina's of drie jaar meegaan zonder vervanging. Bij veel concurrerende modellen moet de printkop worden vervangen op hetzelfde moment dat er nieuwe inktcartridges nodig zijn.

De SOHO Printing Alliance zal resulteren in een continue stroom van nieuwe producten gebaseerd op een gemeenschappelijk technologisch platform. Daardoor zullen Xerox, Sharp en Fuji Xerox het assortiment sneller kunnen uitbreiden en vernieuwen, met elk half jaar introducties van nieuwe inkjetproducten en -technologie.

De SOHO Printing Alliance is Xerox' tweede grootschalige initiatief om verder te groeien op de printermarkt: in januari nam Xerox voor een bedrag van 925 miljoen dollar de Tektronix printing business over. Beide initiatieven worden aangestuurd vanuit de Xerox Channels Group, een onderneming met een omzet van 6 miljard dollar die zich richt op de verkoop van desktop- en netwerkproducten via verschillende distributiekanalen.

The Document Company Xerox
The Document Company Xerox is wereldwijd marktleider in producten, systemen, services en supplies voor document processing en document management. Naast toonaangevende copiers, printers - zowel zwart/wit als (steun)kleur - en multifunctionele apparatuur biedt Xerox een breed pakket aan IT-diensten, op het gebied van documentproductie, electronisch documentbeheer, documentaire informatiesystemen, kennismanagement en workflow, netwerken en ondersteuning. Als technologisch solutions provider voor de SOHO-, kantoor-, productie- en service-omgeving en bedrijfskritische documentbeheertoepassingen is Xerox actief in meer dan 130 landen. Xerox realiseerde in 1999 met haar kernactiviteit document processing wereldwijd (exclusief Japan) een omzet van US $ 19,2 miljard. Bij de Nederlandse vestigingen van Xerox in Amstelveen (hoofdkantoor), Zeist (verkooporganisatie) en Venray (productie, recycling en Europees logistiek centrum) zijn in totaal meer dan 3.000 mensen werkzaam.

Sharp
Sharp Corporation is wereldwijd actief als ontwikkelaar van geïntegreerde, digitale technologie. Als marktleider in liquid crystal displays (LCD's), optische electronica en semi-conductors levert Sharp een van de meest uitgebreide en geavanceerde assortimenten aan oplossingen voor het bedrijfsleven, elektroproducten voor de consument en elektronische onderdelen. Sharp Corporation heeft een jaaromzet van US $ 14,5 miljard.

Fuji Xerox
Fuji Xerox is een 50/50 joint venture van Fuji Photo Film en Xerox in kantoorapparatuur voor Japan en de Pacific. Fuji Xerox produceert daarnaast digitale kleurencopiers en -printers en low-end printer voor wereldwijde distributie. De gezamenlijke inspanningen van Xerox en Fuji Xerox op het gebied van research & development hebben al tot vele doorbraken en een wereldwijd technologisch leiderschap geleid. Fuji Xerox heeft een jaaromzet van US $ 7,8 miljard.

Deel: ' Xerox, Sharp en Fuji Xerox samen in SOHO Printing Alliance '