Carros

Uniek in Nederland: YPCA brengt spraakgestuurde file-informatie via 0900-9395

(10 september 2001)

Op maandag 10 september a.s. lanceert het nog jonge bedrijf YPCA (Your Personal Call Assistant) uit Leidschendam een volledig spraakgestuurde file-informatiedienst. De spraakgestuurde file-informatiedienst is uniek in Nederland en maakt gebruik van de nieuwste technieken op het gebied van spraakherkenning en spraaksynthese.

Het gebruik van de dienst is uiterst simpel. Via het telefoonnummer 0900-9395 kan door uitsluitend het wegnummer in te spreken, bijvoorbeeld "A12", binnen enkele seconden actuele file-informatie worden verkregen. Bij het opgeven van de snelweg spreekt de beller met een computer, die herkent wat de beller zegt. Een computerstem leest vervolgens de file(s) voor.

De nieuwe dienst wordt door YPCA aangeboden voor 99ct per gesprek. Per gesprek kan informatie over 2 snelwegen worden opgevraagd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de actuele file-informatie van het Traffic Information Centre (TIC).

De dienst biedt met name mobiele bellers die veelal onderweg zijn gemak en veiligheid. Immers automobilisten kunnen met behulp van deze techniek hun handen aan het stuur houden en hun ogen op de weg. Daarnaast is de dienst voordelig omdat de beller binnen enkele seconden beschikt over de gewenste file-informatie en geen langdurige en ingewikkelde menustructuren hoeft te doorlopen voordat de gewenste informatie is verkregen.

De file-informatiedienst is ontwikkeld door KPN Research in Leidschendam. Volgens KPN onderzoeker Victor Huisman is file-informatie bij uitstek geschikt voor spraakherkenning. De kunst is de beperking van de technologie te leren kennen en op basis daarvan iets nuttigs te ontwikkelen. Een computer kan lang niet alles. Zo worden lange verhalen nog niet door de computer begrepen, maar korte namen, nummers en aanduidingen echter wel", aldus Huisman.

Deel: ' YPCA brengt spraakgestuurde file-informatie via 0900-9395 '




Lees ook