S.v.p. plaatsing van het volgende persbericht:

van YTONG Nederland bv uit Vuren
18 november 1999

Onderzoek Kupers & Niggebrugge
YTONG panelen ook geschikt
voor leidingschachten

Voor aannemers is het een groot voordeel om binnenwanden en schachten in één materiaal uit te voeren. Tot op heden was de vooronderstelling dat YTONG cellenbeton onvoldoende geluidwerend is voor toepassing in schachtwanden en moesten aannemers voor deze specifieke toepassing dan ook terugvallen op alternatieve materialen. Uit een onderzoek door ingenieursbureau Kupers & Niggebrugge uit Utrecht blijkt echter dat schachtwanden ook van lichte materialen als cellenbeton kunnen worden gemaakt.

In de NPR 5075 voor sanitairgeluid wordt een richtlijn van 150 kg/m² als massa aangegeven voor schachtwanden. Dit is veel zwaarder dan de massa van de binnenwanden wanneer die worden uitgevoerd in verdiepingshoge YTONG panelen. Het onderzoek van Kupers & Niggebrugge wijst uit dat ook lichte schachten van minimaal 70 kg/m² voldoen aan de eisen die het Bouwbesluit stelt aan leidingschachten in gestapelde (woning)bouw.

Dit betekent dat panelen met een dikte van 100 millimeter in de gewichtsklasse G5/800 aan alle eisen voldoen en dat er geen enkele sta in de weg meer is om naast binnenwanden ook schachten van YTONG panelen te maken. Er moeten wel enkele eenvoudige bouwkundige maatregelen worden genomen, zoals het voldoende ruim dimensioneren van de schachtruimte en tijdens de ruwbouw doorstorten van de verdiepingsvloer in de schacht.

Snel en schoon
Het verdiepingshoge separatiepaneel van YTONG is een ideaal product voor het binnen gebouwen ordenen van ruimten. De panelen zijn snel, schoon en arbeidsvriendelijk te verwerken en worden mede om die reden in meer dan een kwart van de woningbouw toegepast. De panelen zijn gemakkelijk te zagen en te verlijmen en worden vlot en doelmatig verwerkt. De vochtongevoeligheid van cellenbeton maakt dat het materiaal niet verzeept of verweekt. Hierdoor worden YTONG panelen al in de ruwbouwfase ingezet. Dit levert met name bij hoogbouw enorme bouwlogistieke voordelen op.

Voor meer persinformatie:
PR-Adviesbureau Procomm BV, Postbus 778, 4200 AT Gorinchem Tel. (0183) 691 777, Fax (0183) 691 770, E-mail: procomm@procomm.nl Dit bericht is digitaal voorhanden.
Van het onderzoek van Kupers & Niggebrugge is een uitgebreid artikel voorhanden, geschikt voor publicatie en voorzien van beeldmateriaal.

Deel: ' YTONG panelen ook geschikt voor leidingschachten '