Langdurig zieke kinderen ontwerpen Microsoft-kunstcollectie samen met Patty Harpenau

Schiphol-Rijk, 27 mei 1999 - Microsoft Benelux heeft in haar kantoor in Schiphol-Rijk een kunstcollectie tentoongesteld die patiënten in het Emma Kinderziekenhuis AMC in Amsterdam samen met kunstschilderes Patty Harpenau gemaakt hebben. Op grote puzzelstukken, die samen het Sterrekind-logo vormen, hebben de kinderen de bezieling weergegeven van het project 'Sterrekind'. Sterrekind is opgericht om kinderen te helpen die vanwege ernstige aandoeningen langdurig in een ziekenhuis moeten verblijven. De aan Sterrekind verbonden bedrijven zorgen voor computerverbindingen en multimediatechnologie, waarmee de kinderen vanuit het ziekenhuis contact kunnen houden met onder anderen hun ouders en andere gezinsleden.

Het Emma Kinderziekenhuis AMC is een van de drie Nederlandse kinderziekenhuizen die zijn verbonden aan het Sterrekind-project. Patty Harpenau is op bezoek geweest op de kinderafdeling van dit ziekenhuis in Amsterdam om samen met de zieke kinderen de puzzelstukken te beschilderen. De speelkamer van de kinderafdeling werd gebruikt als atelier en Harpenau hielp ook degenen die vanwege ziekte op de eigen kamer moesten blijven bij het beschilderen van de puzzelstukken. De jonge kunstenaars Jos, Edward, Tim, Emma, Morena, Amir, Bente, Natascha, Feliciano en Chakir hebben elk hun eigen verhaal in beeld gebracht op de puzzelstukken.

Harpenau was onder de indruk van de kracht en de toewijding waarmee deze kinderen, ondanks hun ernstige ziekte, aan de slag gingen. "Schilderen is praten met verf en dat kinderen dat goed kunnen, zie je aan de stukken: verhalen in beeld, over het ziekenhuis, de dokter, hun ouders, hun vriendjes op school en de afdeling of hun favoriete knuffelbeest. Ik heb hun verhalen gekoesterd en meegenomen naar mijn atelier. Zoveel mogelijk in tact gelaten. Hier en daar, waar nodig, verfijnd."

Patty Harpenau wil met haar steun aan het Sterrekind-project vooral de chronisch zieke kinderen helpen die in het volgende millennium een zo volwaardig mogelijk bestaan willen opbouwen in
de volwassen maatschappij. Ze is van plan om ook zeefdrukken of kaarten van de kunstcollectie te maken, waarvan de opbrengst uit de verkoop ten goede zal komen aan het Sterrekind-project.

Over Sterrekind
Sterrekind is gericht op kinderen die langdurig of frequent in ziekenhuizen verblijven. Via computerverbindingen en multimedia wordt de echte wereld interactief tot aan de rand van het ziekenhuisbed gebracht. Spelenderwijs kunnen de kinderen tevens kennis vergaren met behulp van educatieve software en geselecteerde informatie van Internet. De kinderen kunnen op onderzoek uit op een speciaal ontwikkeld virtueel eiland, waar ook alle voorzieningen te vinden zijn die de gewone wereld kent, zoals een bioscoop, een disco en een bibliotheek. Sterrekind biedt bovendien mogelijkheden voor communicatie, onder andere videoconferencing, met andere kinderen in ziekenhuizen, familieleden, vriendjes en de school. Dankzij de virtuele wereld houden kinderen contact met de echte wereld, zelfs als zij vanwege hun ziekte afgezonderd op een kamer moeten liggen. In februari 1998 is Sterrekind van start gegaan met een pilot. Het is de bedoeling dat het Sterrekind-project in drie jaar tijd voldoende draagvlak krijgt om zelfstandig voort te bestaan. Het project moet de komende jaren kwalitatief en kwantitatief uitgroeien met behulp van nieuwe technologische ontwikkelingen en steun vanuit het bedrijfsleven en de Nederlandse bevolking. Naast het Emma Kinderziekenhuis AMC zijn ook het Juliana Kinderziekenhuis in Den Haag en het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam verbonden aan Sterrekind.

Harpenau is met Sterrekind in contact gekomen via Microsoft, een van de initiatiefnemers en sponsor van Sterrekind. Ze heeft tevens, samen met Microsoft en e-office, het project het 'Schilderij van een Eeuw' opgezet. Er bestaan treffende gelijkenissen tussen Sterrekind en het Schilderij van een Eeuw: beide projecten zijn (grotendeels) gericht op kinderen en bedoeld voor het verbeteren van hun toekomst; daarnaast is de ontwikkeling van beide projecten te volgen op een website (www.2share.nl en www.sterrekind.nl). Met het 'Shaping the Future by Sharing the Past-project', waar het 'Schilderij van een Eeuw' onderdeel van is, wil ze onder meer kennis overdragen over het huidige millennium aan de generaties die in het volgende millennium volwassen worden. Ze doet dat door gebruik te maken van kunst in een nieuwe, interactieve en voor iedereen toegankelijke vorm (via Internet). Het Schilderij van een Eeuw meet ruim vier bij vier meter en bestaat uit 2.000 paneeltjes en een archief die samen in woord en in beeld de 20e eeuw uitbeelden.

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, serverapplicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Deel: ' Zieke kinderen ontwerpen kunstcollectie met Patty Harpenau '