Ingezonden persbericht

Stadskanaal, 28 september 2001.

Zondagmiddagprogramma Streekhistorisch Centrum van start met diavoorstelling

Activiteit: Diapresentatie 'Wonen in de Kanaalstreek en Westerwolde' Datum: zondag 07 oktober 2001
Tijd: aanvang 14.30 uur, zaal open om 14.00 uur Plaats: Streekhistorisch Centrum, Ceresstraat 2 (naast de watertoren) te Stadskanaal Entree: ¦ 3,00 per persoon; donateurs gratis

Op zondagmiddag 07 oktober a.s. worden weer dia's vertoond uit het eigen archief. 'Wonen' is dit keer het centrale thema van de voorstelling. Dit naar aanleiding van het feit dat het dit jaar precies honderd jaar geleden is dat de woningwet werd aangeno­men in de Tweede Kamer. Deze wet heeft vooral geleid tot verbetering van de veelal erbarmelijke woonomstandigheden waarin een deel van de bevolking leefde.

Er zal onder meer aandacht worden geschonken aan de sociale woningbouw. In de gemeente Onstwedde werd in 1917 de stichting 'Woningbouw in de Gemeente Onstwedde' opgericht. Al een jaar later werden de eerste woningwetwoningen gebouwd in Musselkanaal aan de Jan Kortstraat en te Stadskanaal aan de Burg. Reijndersstraat. In 1918 werd te Mussel de stichting 'Woningbouw Mussel' opgericht die zich vooral inzette voor sociale woningbouw in de dorpen Mussel, Onstwedde en Alteveer. Beide woningbouwverenigingen fuseerden in 1967 tot de Stichting Woning­bouw Stadskanaal.

Veel aandacht is er ook voor de diverse stijlen waarin woonhuizen werden gebouwd. Zo zijn er in Stadskanaal en Musselkanaal nog fraaie voorbeelden van de Amsterdam­se Schoolstijl bewaard gebleven. Hier en daar staan bovendien nog villa's en boerderij­en met neoclassicistische ornamenten. Ook een aantal fraaie vervenerswoningen die inmiddels zijn gesloopt passeren de revue.

Tijdens de diavoorstelling wordt een pauze ingelast waarin u een kopje koffie of thee kunt gebruiken. Tevens is er dan gelegenheid om de tentoonstelling 'Huis en Haard, wonen in de Kanaalstreek en Westerwolde' te bekijken.

Deel: ' Zondagmiddagprogramma Streekhistorisch Centrum Stadskanaal '