Nationale Vereniging de Zonnebloem

Rondvaartboot is bijna binnen

De realisatie van de jubileumwens van de Zonnebloem, een volledig aangepaste rondvaartboot voor de Amsterdamse grachten, komt steeds dichterbij. Dat is vooral te danken aan de ondersteunende leden die massaal gehoor gaven aan de oproep in het augustusnummer van het informatieblad voor ondersteunende leden om aan de rondvaartbootactie mee te doen. Maar ook het bedrijfsleven draagt een aardig steentje bij. Zo leverde het ´Zonnebloembrood voor de rondvaartboot´ van de Echte Bakkers tot nu toe al f 125.000,- op. Snel uitgerekend betekent dat dat er al meer dan 600.000 Zonnebloembroden zijn verkocht. De actie van de Echte Bakkers loopt trouwens nog tot het eind van dit jaar. Ook de acties in ´Zonnebloemdorp´ Lisse zijn nog in volle gang.

Exploitatiekosten
In december hoopt de Zonnebloem bekend te kunnen maken dat met de bouw van de rondvaartboot kan worden begonnen. Volgens een eerste planning kan de boot medio volgend jaar te water worden gelaten. Dat betekent dat de Zonnebloem al in de loop van 2000 vanuit het hele land geheel verzorgde dagtochten voor zieken en gehandicapten naar Amsterdam kan gaan maken. Het in de vaart houden kost natuurlijk ook geld. Naar verwachting zullen de exploitatiekosten een paar ton per jaar gaan bedragen. Daarom gaat de Zonnebloem tot eind van het jaar door met de rondvaartbootactie.

Deel: ' Zonnebloem heeft rondvaartboot bijna binnen '