Bosal

Zwaar geteste Bosal dakdragers diefstalbestendig

De lijn van Bosal dakdragers, is inmiddels volledig voorzien van diefstalvrije sloten. Voor de Nederlandse markt zijn meer dan 65 verschillende uitvoeringen van dakdragers en passend op 78 autotypen verkrijgbaar. Deze dragers, die er zijn in de vorm van dwarsdragers voor auto's met een dakrailing en als echte 'roofbars", kunnen worden voorzien van originele Bosal accessoires.

Buiten de door Bosal geleverde skidragers, bagageboxen en fietsendragers, kunnen op de Bosal dakdragers in een handomdraai ook accessoires van andere leveranciers worden gemonteerd. Bosal levert niet voor niets dragers aan vele autoproducenten die ze onder hun eigen merknaam op de markt brengen.

Vooral de stroomlijnvorm van de dakdragers en de eenvoudige montage door middel van slechts een enkele bout, maken het systeem aantrekkelijk voor de automobilist. Dat daarnaast de prijs alleszins redelijk genoemd mag worden draagt eveneens bij aan het succes van de nieuwe dakdragers. Uiteraard voldoet ook dit product van Bosal aan de betreffende Europese veiligheidseisen en worden de dakdragers net als alle andere Bosal-producten geproduceerd volgens strenge kwaliteitsnormen in ISO- of QS9000gecertificeerde fabrieken.

Dakdragers worden bij Bosal onderworpen aan strenge tests en zijn dan ook TUV-gekeurd. "Dakdragers moeten extreme belasting verdragen en daarom ondergaan ze zware testen voordat we ze het kwaliteitsstempel, de naam Bosal, geven. De drie belangrijkste tests waaraan moet worden voldaan zijn testen op het gebied van belasting, trilling en corrosie. Alleen als de dakdragers die doorstaan krijgen ze de TUV-erkenning", zegt Serge Poulet van het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum van Bosal in Thorigny-sur-Marne waar de meeste dakdragers van Bosal worden getest.

Een van die tests gebeurt op de testbaan. Met een blok beton op de dragers vastgesjord wordt tijdens een uitwijkmanoeuvre vanaf 90 km/ u krachtig tot stilstand geremd. Door die bijzondere belasting van de dakdragers drukt de daklast met een kracht van vier maal het eigen gewicht op de voorzijde van het dak. Dakdragers van slechte kwaliteit zouden dit niet doorstaan.

Een weg met de beruchte Belgische kasseien wordt gebruikt om te zien of de bevestigingen van de dakdragers bestand zijn tegen trillingen door hobbelige wegen en sterke zijwind. In de laboratoria doen de Bosal-medewerkers trekproeven, waarbij de dakdragers zowel verticaal als in lengterichting en dwarsrichting worden belast.

En tenslotte moeten de dakdragers hun duurzaamheid bewijzen in klimaatkamers waar ze worden blootgesteld aan hoge vochtigheid en zandstormen. Ondertussen wordt kritisch gekeken naar de handleiding, want tenslotte moet ook de montage echt eenvoudig zijn.. "Na zulke strenge testen om het TUV-certificaat te behalen, kunnen onze klanten er zeker van zijn dat ze altijd een goed product krijgen van Bosal", aldus Serge Poulet.

Voor meer persinformatie kunt u bellen: 073 645 00 40

(pbbosnlav120299/5)