Gemeente Borsele

Zwartebessendag Borsele 15 mei 1999

Op zaterdag 15 mei 1999 zal voor de vijfde achtereenvolgende maal de Borselse Zwartebessendag worden georganiseerd. Ruim 75% van de totale Nederlandse zwartebessenoogst komt uit de Zak van Zuid-Beveland. De zwartebessenvelden en de producten die daaruit voort komen staan centraal op 15 mei. De start van de tocht van ca. 30 kilometer vindt plaats in het centrum van Heinkenszand bij slijterij "De Koebel". U kunt vertrekken van 9.30 tot 14.00 uur.

Via een uitgestippelde route van ongeveer 30 kilometer kunt u per fiets door de velden dwalen en kennismaken met de vele kwaliteitsproducten die van de zwarte bessen, vaak ter plaatse, op ambachtelijke wijze worden gemaakt. De producten die voortkomen uit de zwartebessen zijn ondermeer: jam, vruchtensaus, chutney, Hero-cassislimonade, bier, wijn, crème de cassis, bessenjenever, bonbons en vlaai. Al deze producten zijn onderweg, maar ook aan het eindpunt van de rit te koop.

Onderweg kunt u een bezoek brengen aan een klompenmakerij, waar demonstraties gegeven worden, aan een wijnmakerij waar het proces van bes naar wijn gevolgd kan worden en aan een zwartebessenteler, die zijn bedrijf ter bezichtiging open stelt. In het infocentrum van de Zeeuwse Schaapskudde kunt u alles te weten komen over deze kudde. Voor de zwartebessendag 1999 hebben de eerste deelnemers zich al ingeschreven: een groep van een amateur wijnmakersgilde. De groep brengt een week door in De Zak en interesseert zich in de zwartebessenproducten. Voor nadere inlichtingen kunt u terecht bij mevr. A. Scholten, tel. (0113) 561730, tst. 325.

Deel: ' Zwartebessendag in Borsele '