Zweedse Stappa krijgt ook luie werknemers Nederland in beweging

Landelijke virtuele loopcompetitie van start op 15 oktober

ROTTERDAM, 20090818 -- In februari 2009 introduceerde het Zweedse bedrijf Stappa haar eerste virtuele loopcompetitie in Nederland. De loopcompetitie moedigt bedrijven aan met een of meerdere teams binnen een vastgesteld aantal dagen virtueel van bijvoorbeeld Amsterdam naar Parijs te lopen. Deelnemers van de loopcompetitie ontvangen een stappenteller om het aantal afgelegde stappen te kunnen meten. Andere activiteiten zoals fietsen worden eenvoudig omgerekend naar stappen en tellen ook mee. Deelnemers voeren hun resultaten dagelijks online in op een persoonlijke internetpagina. De loopcompetitie is opgezet vanuit de overtuiging dat meer bewegen gezond is.

Nederlandse resultaten
De resultaten van de eerste loopcompetitie in Nederland zijn boven verwachting. Van de deelnemende bedrijven, waaronder Mediq Apotheken en TNO Nederland, doet gemiddeld zestig procent van de medewerkers (vrijwillig) mee. Uiteindelijk haalt zelfs zeventig procent de finish. Inmiddels hebben in Nederland meer dan veertig bedrijven en tweeduizend mensen deelgenomen aan de verschillende competities.
Bas van der Linde, verantwoordelijk voor de lancering van het concept in Nederland, zegt daarover: "De eerste competitie was een groot succes. Dan bedoel ik niet alleen het aantal bedrijven en deelnemers dat zich daadwerkelijk heeft ingeschreven. Ook de enorm warme, positieve en bevestigende reacties dat het bewegingsprogramma werkt. Daarnaast zien we dat niet alleen de kleine lokale bedrijven zich interesseren voor ons programma maar ook grote overheidsinstellingen en multinationals". De basis van het succes is volgens Van der Linde de laagdrempeligheid om deel te nemen en de onderlinge motivatie.

Loop naar Kopenhagen!
Op 15 oktober start de tweede landelijke loopcompetitie welke dit keer zal beginnen in Amsterdam en op 18 december eindigt in Kopenhagen. Bedrijven kunnen zich aanmelden met een of meerdere teams. Een team bestaat uit twee tot acht personen waarbij iedere deelnemer gemiddeld tienduizend stappen per dag loopt. Ter vergelijking: iemand met een zittend beroep zet gemiddeld vijfduizend stappen per dag. "De competitie stimuleert medewerkers zich meer te bewegen, bijvoorbeeld door in de lunchpauze buiten een extra rondje te lopen. Het competitie-element versterkt bovendien het groepsgevoel. Het concept is eenvoudig, leuk en nog belangrijker: iedereen kan er aan mee doen", aldus Van der Linde

Daling ziekteverzuim
Dat het bewegingsconcept zo succesvol is, komt onder meer doordat de werkgever de aanmeldingskosten betaalt. Van der Linde: "Bedrijven die meedoen, zien dat het aantal ziekmeldingen op termijn terugloopt, de teamspirit verbetert en de medewerkers over de gehele linie veel productiever zijn." Wellicht nog veel belangrijker is de veelgehoorde opmerking van deelnemers dat zij zien dat zelfs "de echte luiaards" actief worden. Iedereen die aan het einde van de loopcompetitie gemiddeld tienduizend stappen per dag heeft afgelegd, maakt bovendien kans op het winnen van allerlei prijzen.

Starten wanneer je wil!
Twee keer per jaar organiseert Stappa een landelijke loopcompetitie welke op een vaste datum start en waaraan iedereen kan deelnemen. Daarnaast kan men op elk gewenst moment een competitie starten en nagenoeg volledig zelf de invulling bepalen.

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met www.stappa.nl. Inschrijven voor de loopcompetitie van oktober kan via www.stappa.nl/loop .

Deel: ' Zweedse Stappa krijgt ook luie werknemers Nederland in beweging '