Gemeente Tilburg

24-08-2001

Zwembad Rauwbraken gesloten na constatering ´zwemmersjeuk´

Ongevaarlijke huidaandoening is wel hinderlijk voor zwemmers

Het strandbad Rauwbraken te Berkel Enschot is vanaf vanavond gesloten in verband met de huidirritatieverschijnselen bij badgasten "zwemmersjeuk". De sluiting geldt voor de rest van het seizoen 2001. Dit is na overleg met de GGD besloten. Zwemmersjeuk is overigens een tamelijk onschuldige aandoening.
Abonnementhouders kunnen op vertoon van hun abonnement Rauwbraken tot en met zondag 2 september terecht op recreatiebad Stappegoor te Tilburg.

Hedenochtend werden rond 11.00 uur de eerste klachten ontvangen over jeuk bij zwemmers. Daarop de actie ondernomen die normaal is in dit soort zaken. Advies werd ingewonnen de GGD en het Laboratorium Zuiveringsschap Rivierenland. Nadat de aard en oorzaak van de aandoening is vastgesteld, heeft de GGD het Sportbedrijf geadviseerd het bad te sluiten. Normaal gesproken zou het zwemmersseizoen 2001 aanstaande zondag zijn afgelopen voor strandbad Rauwbraken.

Zwemmersjeuk
Zwemmersjeuk is een vorm van huiduitslag die te herkennen is aan rode bultjes. De irritatie kan soms langer dan een week duren, maar verdwijnt uiteindelijk vanzelf. Een parasiet van watervogels veroorzaakt deze betrekkelijk onschuldige aandoening. In de zomerperiode krijgen mensen die hebben gezwommen in oppervlaktewater soms last van huidirritatie in de vorm van rode en hevig jeukende bultjes.
Zeer waarschijnlijk worden de klachten, ook wel zwemmersjeuk genoemd, veroorzaakt door een parasiet van watervogels. Deze parasiet komt via de uitwerpselen van watervogels in het water terecht waar ze zich via waterslakken vermenigvuldigen. De larfjes die weer uit de slakken vrij komen, blijven slechts enkele uren tot een paar dagen in leven. Deze larfjes, die met het blote oog niet te zien zijn, gaan op zoek naar watervogels en dringen via de huid of poten naar binnen. Als de larfjes geen watervogel maar een zwemmer tegenkomen, proberen zij de huid van de zwemmer binnen te dringen. De larfjes worden daarbij direct door het menselijk afweermechanisme onschadelijk gemaakt. Bij veel mensen ontstaat hierdoor een soort allergische reactie. Dit kan zich bij een eerste contact uiten in lichte jeuk en kleine rode vlekjes. Bij herhaalde blootstelling ontstaan rode vlekjes, die later overgaan in grotere hardere zwellingen van 1 tot 3 cm doorsnede. Het jeuken is zeer intens. Binnen een week verdwijnen de bultjes en de jeuk weer en de huid herstelt zich volkomen. De aandoening is hinderlijk, maar verder onschuldig.
Bij een hogere watertemperatuur komen de larfjes vrij. Aangezien de larfjes slechts een korte levensduur hebben is het onduidelijk of de klachten zich na enige dagen of weken nog voor kunnen doen na het zwemmen op dezelfde lokatie. De kans bestaat echter dat in de toekomst soortgelijke klachten kunnen optreden. De parasiet is overigens een natuurlijk verschijnsel in oppervlaktewater.

In alle gevallen waarbij bovenstaande symptomen worden waargenomen adviseren GGD en Sportbedrijf Tilburg contact op te nemen met de huisarts.

Zoekwoorden:

Deel: ' Zwembad Rauwbraken Tilburg gesloten wegens zwemmersjeuk '