Nieuws Gemeente Groningen

Zwemverbod: Blauwalg in Kardingerplas
7 september 1999
In de Kardingerplas in het recreatiegebied Kardinge is vandaag blauwalg geconstateerd. Bij de plas zijn borden geplaatst met de tekst 'verboden te zwemmen'. Daarnaast is er toezicht op het strand om mensen te waarschuwen niet in het water te gaan.

Blauwalg gaat door langdurige hitte en veel zon dood, waardoor het een giftige stof afscheidt. Zwemmers krijgen hier last van. Vanmorgen werd de eerste dode blauwalg geconstateerd, waarop direct actie werd ondernomen.
Het strand bij de plas is schoongemaakt, zodat daar geen problemen zijn.
In eerste instantie leek de verspreiding van de blauwalg niet groot, zodat i.o.m. de dienst Zuiveringsbeheer van de provincie voor schoonmaken van het water werd gekozen. Door de warmte verspreidde de dode algen zich echter dermate snel, dat vanmiddag werd besloten een algeheel zwemverbod voor de hele plas in te stellen. Pas als het weer omslaat en koeler wordt, is de overlast aan te pakken. Vanaf dinsdag liggen er informatiefolders over de blauwalg bij het Pannenkoekenhuis de Uilenborg. Zwemmers die toch buiten willen zwemmen hebben geluk: openluchtbad de Papiermolen blijft i.v.m. het mooie weer in ieder geval nog tot donderdag a.s. open. In sportcentrum Kardinge zijn de zwembaden overigens ook lekker nat.

Deel: ' Zwemverbod wegens Blauwalg in Kardingerplas '