Zzp’er moet steeds verder reizen om opdrachten te krijgen

Zzp’er reist 106 minuten per dag en werkgebied neemt voor 42,3% van de zzp’ers toe

BEEMSTER, 20130924 -- De totale reistijd van de zzp’er bedroeg het afgelopen jaar 8,8 uur per week ofwel 105,6 minuten per dag. Dat is significant meer dan de gemiddelde Nederlander, die 60,3 minuten per dag onderweg is . Door de crisis moet de zzp’er steeds meer en verder reizen om opdrachten te krijgen. Dit blijkt uit het themarapport “Vervoer & mobiliteit” van structurele onderzoeksmonitor ZZP Barometer in samenwerking met Volkswagen, afgenomen onder 1.732 freelancers en zzp’ers in Nederland.

“De zzp’er is vaak onderweg vanwege alle projecten die hij doet en de opdrachtgevers die hij bezoekt,“ aldus Jeroen Sakkers, met Victor Mundi initiatiefnemer van de ZZP Barometer. Voor 42,3% van de zzp’ers is het werkgebied – de straal van kilometers gemeten vanaf de woonplaats – het afgelopen jaar bovendien verder toegenomen.

Vaker beschikking over auto
Maar liefst 92,6% van de zzp’ers heeft de beschikking over een auto. Het autobezit is daarmee significant hoger dan dat van de gemiddelde Nederlander (452 personenauto’s per 1.000 inwoners)[1]. Waar de voorkeur nog steeds uitgaat naar de traditionele brandstoffen – 43,3% prefereert diesel, 32,8% benzine en 5,9% LPG – worden milieuvriendelijke(r) alternatieven echter steeds populairder: hybride (9,7%), elektrisch (5,5%) en waterstof (2,7%).

Kosten en declaratiegedrag
Gemiddeld is de zzp’er meer dan €220,00 per maand kwijt aan brandstofkosten. 45,2% is van plan het komend jaar te besparen op zijn reiskosten. Twee derde declareert zijn reiskosten momenteel, waarvan een derde bij zowel zijn eigen bedrijf als zijn opdrachtgever. 60,4% berekent de reiskosten via zijn uurtarief door aan de opdrachtgever.

Over het onderzoek
De ZZP Barometer is een initiatief van Victor Mundi, Exact, Freelance.nl, IT-Staffing, ikwordzzper.nl, MarktEffect, YACHT, Vliegtickets.nl en Volkswagen. FastFlex Quality Sourcing, Freelancehouse, Opdrachten.nl, Uniforce Group, ZiPconomy en ZZPnodig zijn als sponsor aangesloten. Het landelijk zzp-onderzoek, dat begin 2010 van start is gegaan, verzamelt maandelijks belangrijke informatie voor de politiek en marktpartijen. Het onderzoek is via een online vragenlijst gehouden onder een panel van 1.732 zzp’ers (59,2% mannelijk, 40,8% vrouwelijk), waarbij de branches zakelijke dienstverlening (32,5%), ICT & Internet (27,6%) en communicatie, marketing en PR (5,7%) het best vertegenwoordigd zijn, voor 78,3% bestaande uit hoogopgeleiden (HBO/WO).

[1] Ministerie van Infrastructuur en Milieu: Mobiliteitsbalans 2012 (p. 26), 26 november 2012

Deel: ' Zzp’er moet steeds verder reizen om opdrachten te krijgen '