Ingezonden persbericht

EERSTE ETCC PUNTEN VOOR TOM CORONEL IN CARLY MOTORS BMW

De seizoensopening van het ETCC (FIA European Touring Car Championship) als onderdeel van het LG Super Racing Weekend vond plaats in het Spaanse Barcelona. Het Nederlandse Team Carly Motors verscheen daar aan de start met twee BMW's 320i ieder bestuurd door Tom Coronel en Duncan Huisman. Zijn eerste race besloot Tom Coronel met een achtste plaats en dat bracht hem reglementair een pole position voor de tweede race. Daarin eindigde hij nogmaals als achtste en die beide klasseringen brachten de coureur uit Huizen niet alleen zijn eerste twee kampioenschapspunten maar ook de leiding in het Independents Cup. Huisman kwam in beide races niet aan de finish.

Daags voor de dubbele race vierde Tom Coronel zijn 31ste verjaardag met een tiende startplaats voor de ETCC openingsrace. "Daarmee stond ik achter de mannen met de BMW en Alfa-Romeo fabriekswagens", verklaarde de jarige. "Teams met een aanmerkelijk groter budget dan wij. Nieuw dit jaar is dat de FIA, als organisator van deze raceserie, besloten heeft een speciale klasse voor privéteams uit te schrijven. Ons doel is uiteraard om die zogenoemde Independents Cup te winnen. Daarvoor zijn nu de eerste 20 punten binnen. In de eerste race wist ik twee plaatsen te winnen en klasseerde mij als achtste en beste privérijder. Met name die strijd om de achtste plaats was spannend en twee bochten voor het eind wist ik die plaats van Alfa fabrieksrijder Colciago af te nemen. Dit jaar wordt de Top 8 uit de eerste race, voor de navolgende race in omgekeerde volgorde op de startgrid gezet. Dat verklaarde waarom ik in één keer op pole position stond. Natuurlijk probeer je die plaats vast te houden, maar tegen het motorvermogen van die fabriekswagens kon ik niet op. Verder was mijn auto zo afgesteld dat ik aan het eind van de race het beste uit mijn banden kon halen. Daardoor miste ik in de beginfase net wat grip en dus plaatsen. Een tactiek die werkte, want ik werd weer achtste en beste privateer", aldus Coronel.

In beide races wist de Nederlander in de Carly Motors BMW aan te sluiten bij de kopgroep. Sterker nog, achter hem viel een flink gat met de rest van de volgers. De missie voor het Nederlandse team is ook voor de rest van de races heel simpel. Het binnenhalen van de Independance Cup voor privéteams.

Winst was er in de eerste race voor Gabriele Tarquini met de Alfa-Romeo en Dirk Muller in de BMW won de tweede race.

De deelname van Tom Coronel aan het FIA ETTC wordt mede mogelijk gemaakt door zijn Nederlandse sponsors: McGregor, Apex, Castrol, Bridgestone, Autobedrijf Beelen en Clifford.

Stand FIA ETCC na 2 races: 1. Gabriele Tarquini 15 punten; 2. Dirk Muller 14; 3. Jorg Muller 13 en 8. Tom Coronel 2.

Stand Independents Trophy na 2 races: 1.Tom Coronel 20 punten; 2. Alessandro Balzan 14; 3. Fabio Francia 14; 9. Duncan Huisman 1.

Deel: ' Eerste punten voor Tom Coronel in ETCC '