FAMILIA (Directe Democraten) eist opheldering onderzoek ANWB en ADAC

Volledige opheldering over de praktijken bij ANWB en ADAC door de jaren heen is niet langer te voorkomen.

Den Haag, 20140211 -- De ANWB gaat alle tests die zijn uitgevoerd in samenwerking met de Duitse zusterorganisatie ADAC tegen het licht houden. De ADAC raakte drie weken geleden in opspraak, toen bleek dat was gemanipuleerd bij de prijs voor de auto van het jaar. Later kwamen er ook onthullingen over provisies bij het inbouwen van nieuwe accu's en vluchten van directieleden met traumaheli's. De NMa heeft in de afgelopen jaren naar aanleiding van diverse klachten en WOB-verzoeken de ANWB onder de loep genomen. Een vereniging met 4 miljoen leden kan zich helemaal geen affaires permitteren waarbij integriteit en betrouwbaarheid in het geding zijn.

3409 Duitsers hadden hun stem uitgebracht op de VW Golf, maar dat vond perschef Michael Ramstetter wel erg weinig en daarom maakte hij er 34.299 stemmen van. Ramstetter heeft het bedrog intussen toegegeven en heeft al zijn functies bij de bond neergelegd.

Op de site van de ADAC is nog steeds een filmpje te zien van de uitverkiezing van de Golf. Ook in twee andere categorieën won Volkswagen: beste familie-auto (Sharan) en beste eco-auto (e-up!).

Guido van Woerkom

Guido van Woerkom stopt als hoofddirecteur van de ANWB. Hij legt zijn werk neer op 1 augustus. Frits van Bruggen volgt hem op. Hij zit al sinds 2010 in de hoofddirectie.

Aanleiding voor zijn vertrek zijn de bestuurlijke veranderingen die de ANWB wil doorvoeren. Van Woerkom (1955) vindt niet dat hij daarbij een hoofdrol moet spelen.

NMa

FAMILIA Directe Democraten heeft Mr. Chris Fonteijn als voorzitter van de Raad van Bestuur van NMa/ACM gevraagd een overzicht te verstrekken van de onderzoeken en WOB-verzoeken die in de afgelopen jaren aan de orde zijn geweest om te zien of de betreffende informatie betrokken zal moeten worden bij het onderzoek dat nu op gang gekomen is naar manipulatie en bedrog.

Zie ook: Manipulatie en bedrog

Deel: ' FAMILIA (Directe Democraten) eist opheldering onderzoek ANWB en ADAC '